AUTOBOND GROUP a.s.
TOYOTA AUTOBOND GROUP a.s.

TS050 Hybrid: Nový vůz pro tým TOYOTA GAZOO Racing

Závodní tým TOYOTA GAZOO Racing dnes odhalil svůj zbrusu nový vůz TS050 HYBRID, se kterým vstoupí do nové sezóny světového šampionátu vytrvalostních soutěží (WEC).

Do nové sezóny si TOYOTA opět vytyčila vysoké cíle, aby se dokázala úspěšně postavit soupeřům na špici silně konkurenčního startovního pole WEC, kde se v kategorii LMP1 objeví další hybridní vozy Porsche a Audi.

Model TS050 HYBRID, který je třetím novým vozem automobilky TOYOTA od jejího nástupu do šampionátu WEC v roce 2012, byl dnes ráno poprvé odhalen veřejnosti na závodním okruhu Paul Ricard v jižní Francii.

Koncepce hnacího ústrojí prodělala výrazné změny. Součástí hybridní soustavy pohonu 8MJ je zážehová jednotka 2,4 litru V6 s dvojitým přeplňováním a přímým vstřikováním paliva. O vývoj celého systému pohonu se postarala divize Motor Sports Unit Development Division pod technickým střediskem Higashi-Fuji.

Přeplňovaný motor nové generace s přímým vstřikováním paliva lépe vyhovuje současným regulím, které omezují rychlost průtoku paliva do motoru, a zároveň je další příležitostí jak uplatnit technologie a znalosti z motoristických soutěží v sériově vyráběných modelech.

Podobně jako běžné hybridní modely TOYOTA jsou na přední a zadní nápravě motorgenerátory schopné rekuperovat energii při brzdění a ukládat ji do vysoce výkonné lithium-iontové baterie k pozdějšímu využití v roli účinné výkonové posily. Výměnou vysokokapacitního kondenzátoru za baterii se nový TS050 HYBRID posunul do výkonnější kategorie 8MJ hybridních soutěžních vozů.

Jako mobilní zkušební stolice posloužil starší TS040 HYBRID, jehož technologie inspirovaly i současné sériově vyráběné vozy. S ohledem na stále častější využití přeplňovaných motorů u běžných vozů značky lze očekávat, že se nové technologie a know-how ze soutěží WEC uplatní i při výrobě stále lepších sériově vyráběných vozů.

Nová koncepce hnacího ústrojí klade nové požadavky na chlazení i celkové uspořádání, včetně modernizované převodovky, která zde musí zvládat výrazně vyšší točivý moment přeplňovaného motoru. Přidáme-li k tomu novou koncepci aerodynamiky, znamená to, že TOYOTA Motorsport GmbH z německého Kolína nad Rýnem přepracovala u modelu TS050 HYBRID prakticky kompletní podvozek.

Na lepší aerodynamice speciálu TS050 HYBRID se podílejí i komponenty hnacího ústrojí. Po přemístění předního motorgenerátoru se zlepšilo proudění vzduchu pod podlahou, což zlepšilo celkové jízdní schopnosti. Přepracování se dotklo i kinematiky odpružení v zájmu optimalizace opotřebení pneumatik.

Tým, který byl doplněn o několik nových tváří, již podrobil TS050 HYBRID intenzivnímu testování. Jezdci se zaměřili na jízdní schopnosti i spolehlivost. V rámci testů tento vůz najel více než 22 tis. kilometrů s příznivými výsledky. Další testy proběhnou 25. a 26. března na okruhu Paul Ricard, přičemž sezóna šampionátu WEC, čítající devět závodů, začíná 17. dubna v Silverstonu.

Toshio Sato, prezident závodního týmu: „Pro tým TOYOTA GAZOO Racing je to vzrušující sezóna, zejména proto, že máme zcela nový vůz postavený na nové koncepci hnacího ústrojí. Ta odráží soudobé trendy automobilového průmyslu a dává nám více příležitostí k přenosu know-how a technologií do vývoje sériových vozů TOYOTA. Motivací našich aktivit ve světě WEC je vývoj technologií a také rozvoj pracovníků. První výsledky našich aktivit již můžeme sledovat u dnešních sériově vyráběných vozů. Nechceme však pouze pomáhat TOYOTĚ při vývoji stále lepších vozů, chceme také vítězit. Po neuspokojivé sezóně 2015 máme letos jasný cíl, tedy opět soutěžit na samotném čele. V technickém středisku Higashi-Fuji i v Kolíně nad Rýnem jsme se na tuto sezónu velmi intenzivně připravovali. Všichni mají vysokou motivaci a pracují společně na tom, abychom se opět postavili na nejvyšší stupínek na bedně.“

Hisatake Murata, generální manažer, Motor Sport Unit Development Division: „Součástí regulí na letošní sezónu je snížení průtoku paliva a celkové energie z paliva přibližně o 7,5 %. Jako konstruktéři soutěžních vozů chceme trvale posilovat výkon hnacího ústrojí, takže bylo nutné toto snížení kvůli regulím kompenzovat hospodárnějším a přitom výkonným pohonem. Jsme toho názoru, že jednotka V6 s dvojitým přeplňováním a přímým vstřikováním paliva s ohledem na současné regule optimálně vyvažuje výkon a spotřebu paliva. Kromě posunu do kategorie 8MJ nám to přinese výrazně vyšší točivý moment oproti předchozí hnací jednotce. To bylo klíčovým cílem nového vozu. Nové hnací ústrojí přineslo určité výzvy, zejména ve smyslu hmotnosti a chlazení, nicméně naše týmy z Higashi-Fuji a Kolína nad Rýnem dokázaly všechny problémy úspěšně překonat a osobně jsem si jistý, že jsme tuto výzvu zvládli. Budeme čelit tvrdé konkurenci, jak jsme se ostatně přesvědčili v loňském roce, avšak jsme připraveni a již se nemohu dočkat závodu v Silverstonu.“

Pascal Vasselon, technický ředitel: „S výjimkou několika principů, které jsme zachovali při využití poznatků z vývoje předešlých let, jsme změnili prakticky každičkou část vozu. V mnoha oblastech, například u pohonu a aerodynamiky, jsme změnili i samotnou koncepci. Koncepce aerodynamiky zejména pak na přídi vozidla, se změnila naprosto zásadně. Vybroušení této nové koncepce jsme věnovali tisíce hodin a tentokrát rozhodně nejde o žádné drobné úpravy. Výrazně jsme změnili způsob samotného obtékání vzduchu za komponenty, které zajišťují přítlak na přídi vozu. V rámci šampionátu WEC proběhl v poslední době výrazný pokrok, takže si nemůžeme dovolit, aby některá z částí karoserie neprošla dokonalou optimalizací. Na těchto principech jsme postavili vývoj celé Toyoty TS050 HYBRID. Chceme být silným konkurentem. To je minimální cíl, který jsme si předsevzali – vrátit se zpět do hry a být konkurenceschopným soupeřem.“

Rob Leupen, ředitel týmu: „Náš tým nesmírně usilovně pracoval na vozu TS050 HYBRID, jenž je výsledkem úzké a produktivní spolupráce. Naše pokrokové technologie pro motoristický sport společně s možnostmi výzkumu a vývoje v Kolíně nad Rýnem přispívají ke vzniku stále lepších vozů a osobnímu rozvoji konstruktérů sériově vyráběných modelů. U TMG s potěšením vítáme stále větší počet kolegů z Japonska, díky nimž můžeme motoristický sport využívat jako zdroj nových poznatků a prostředek k testování nových technologií. Naši týmovou spolupráci neustále zlepšujeme a tento proces je velmi pozitivní. Odborné znalosti se přenášejí oběma směry mezi Kolínem a střediskem Higashi-Fuji, což nám pomáhá ke splnění cílů v rámci WEC. Na obtížnou sezónu 2015 jsme zareagovali posílením našeho týmu o nové mladší tváře, což platí i pro naši jezdeckou sestavu. Celý tým se usilovně věnoval i testování. Stále nás čeká spousta práce, avšak očekáváme, že letos budeme konkurenceschopným soupeřem.“

Společně s Anthonym Davidsonem a Sébastienem Buemim, mistry světa z roku 2014, bude do vozu TS050 HYBRID č. 5 usedat Kazuki Nakajima, někdejší vítěz pole position z Le Mans, čímž vznikne mimořádně silná sestava.

Stéphane Sarrazin, vícenásobný vítěz pole position z Le Mans, se opět zapojí společně se stájovým kolegou a vítězem závodu WEC Mikem Conwayem ve voze č. 6. K nim se připojí Kamui Kobayashi, držitel pódiového umístění ve Formuli 1, jenž dříve působil jako testovací a náhradní jezdec.

Jelikož TOYOTA letos oficiálně nemá žádného testovacího a náhradního jezdce, do týmu nastoupí i mladý japonský pilot Ryo Hirakawa, člen programu Toyota pro rozvoj mladých závodních jezdců (Toyota Young Drivers Programme, TDP). Ryo, coby vítěz závodu japonské závodní série Super GT a někdejší mistr japonské Formule 3, rovněž pojede s vozem LMP2 v rámci evropské závodní série Le Mans s týmem TDS Racing.

Tuto závodní sezónu se zúčastní dalšího testování s tím, jak si bude zvykat na specifické požadavky vozu LMP1, a podobně jako další stájoví jezdci bude využívat zkušeností Alexe Wurze, který zahájil novou kapitolu své kariéry coby poradce a vyslanec týmu TOYOTA.

Anthony Davidson (TS050 HYBRID, vůz č. 5): „Již se těším, až tuto sezónu zahájíme s novým vozem TS050 HYBRID. Tato část roku je vždy velice vzrušující. Loňský rok byl samozřejmě zklamáním, ale tuto sezónu budeme silnější a doufáme tedy, že se více přiblížíme roku 2014, kdy jsme byli skutečně konkurenceschopným soupeřem. Nebude to snadné, protože konkurence je silná, ale dáváme do toho hodně a věnujeme se spolehlivosti i výkonu. Všichni se soustředíme na své úkoly a snažíme se o co nejrychlejší postup kupředu, jak je z tohoto zcela nového vozu patrné. Z nového vozu TS050 HYBRID jsem skutečně ohromen. Líbí se mi odlišný zvuk přeplňovaného motoru a systém 8MJ je ohromným krokem kupředu. Všichni piloti to cítí podobně a uvědomujeme si, co nám v loňském roce chybělo. Již se nemohu dočkat, až si to vyzkoušíme za závodních podmínek.“

Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vůz č. 5): „Na zahájení této sezóny se nesmírně těším. Pracovali jsme velmi tvrdě, a tak jsem si jist, že se to projeví i v časech na kolo. Nový vůz je rozhodně velkým krokem kupředu. Náš podvozek vždy byl velmi konkurenceschopný, snažili jsme se jej ještě zdokonalit a výrazně jsme se zlepšili ve všech oblastech. Do motoru a hybridní soustavy pohonu jsme objektivně investovali ohromné úsilí, a tak vidíme jasné pozitivní výsledky. Děkuji všem z Higashi-Fuji i Kolína za jejich velké úsilí. Práce stále intenzivně probíhají a vše ještě podrobujeme optimalizaci. Nemohu nic předvídat, dokud se nepostavíme na závodní trať společně s našimi soupeři na okruhu v Silverstonu, ale můj cíl na tuto sezónu je jasný. Chci být zpět až nahoře na stupních vítězů.“

Kazuki Nakajima (TS050 HYBRID, vůz č. 5): „Již od minulé závodní sezóny jsem se těšil na zahájení letošní sezóny a na náš nový vůz, takže je skvělé, že již konečně začínáme. Minulá sezóna byla náročná, nicméně dodala nám další motivaci k tomu, abychom se vrátili silnější. Představením tohoto nového vozu se zcela novým pohonem ukazujeme, jak vážně to se svým soutěžním angažmá myslíme. TS050 HYBRID rozhodně budí dojem zásadního zlepšení, zejména díky novému motoru a hybridní soustavě pohonu. Výkon systému 8MJ je pozoruhodný a celkové trvání výkonové posily je opravdu úžasné. Pro tuto sezónu to je něco skutečně pozitivního. Máme vysokou motivaci a atmosféra v týmu je skvělá. Všichni usilovně pracovali na tom, abychom byli na první závod připraveni. Rád bych letos vyhrál nějaké závody a byl opět konkurenceschopným soupeřem. To je můj cíl.“

Stéphane Sarrazin (TS050 HYBRID, vůz č. 6): „Jsem už natěšený na zahájení nové sezóny. Hodně nyní testujeme a celý tým usilovně pracuje na otázkách spolehlivosti a odladění našeho vozu pro závodní sezónu. V rámci úvodního testu poprvé uvidíme, co tuto zimu dělali u Audi a Porsche, takže to bude zajímavé. Obecně samozřejmě doufám, že se vrátíme zpět do hry a ukážeme dobré výsledky již v Silverstonu. Mé první dojmy z vozu TS050 HYBRID jsou velice příznivé. Je to rozhodně velký krok kupředu, protože se nám podařilo zlepšit každičkou součást, zejména v oblasti pohonu. Samotná baterie s posilou 8MJ je skutečně neuvěřitelná. To pro nás bude velkým plusem. Momentálně se intenzivně připravujeme na sezónu, ale máme dobrou výchozí pozici a očekáváme, že budeme bojovat v čele.“

Mike Conway (TS050 HYBRID, vůz č. 6): „Před nadcházející sezónou mám samozřejmě velká očekávání. Cílem je vrátit se k vyhrávání závodů. Je dobré, že v naší jezdecké sestavě je Kamui. Již jsme společně testovali a je rozhodně rychlý, takže jsme připraveni bojovat. Jako tým jsme přes zimu hodně pokročili a nový TS050 HYBRID je skvělý. Velkým krokem kupředu je přesun do kategorie 8MJ a nová baterie je působivá. Celý tým investoval ohromné úsilí do úprav všech aspektů vozu, což není jednoduchý úkol, a máme tedy ohromnou motivaci vrátit se zpět do čela pole. V této chvíli je těžké soudit, jak si stojíme v porovnání s ostatními výrobci, ale rozhodně jsme pokročili hodně kupředu.“

Kamui Kobayashi (TS050 HYBRID, vůz č. 6): „Nový vůz se mi líbí. Je to rozhodně velké zlepšení, což mne před sezónou naplňuje nadějemi. Zejména se mi líbí nový pohon s přeplňovaným motorem a hybridním systémem 8MJ. Jízda s tímto vozem je skvělá! Se zcela novým paketem je to samozřejmě vždy náročné, ale usilovně jsme zapracovali na jízdních schopnostech i spolehlivosti. Tato sezóna je pro mne novou zkušeností. V šampionátu WEC jsem již dříve závodil, ale bylo to pouze v kategorii GT. Vozy LMP1 jsou něčím naprosto odlišným a musím se naučit novým věcem. Jsem moc rád, že jsem součástí sestavy vozu č. 6 se Stéphanem a Mikem, kteří jsou skutečně dobrými jezdci s bohatými zkušenostmi. Mým cílem pro tuto sezónu je ukázat dobré výkony a samozřejmě vyhrávat závody. Již se nemohu dočkat, až v Silverstonu začneme.“

Kalendář světového šampionátu vytrvalostních soutěží (WEC) 2016

  • 17. dubna – Šest hodin v Silverstonu (Velká Británie)
  • 7. května – Šest hodin ve Spa-Francorchamps (Belgie)
  • 18. června – 24 hodin Le Mans (Francie)
  • 24. července – Šest hodin Nürburgringu (Německo)
  • 3. září – Šest hodin v Mexiku (Mexiko)
  • 17. září – Šest hodin Circuit of the Americas (USA)
  • 16. října – Šest hodin Fuji (Japonsko)
  • 6. listopadu – Šest hodin Šanghaje (Čína)
  • 19. listopadu – Šest hodin v Bahrajnu (Bahrajn)

TS050 HYBRID – technické specifikace:

Typ LMP1-H (Le Mans Prototype – Hybrid)
Karoserie Kompozitní materiál z uhlíkových vláken
Čelní sklo Polykarbonát
Převodovka Sedmirychlostní sekvenční, příčně uložená
Skříň převodovky Hliník
Hnací hřídele Tripoidní posuvný kloub stejnoběžné hřídele s konstantní rychlostí
Spojka Lamelová, ZF
Diferenciál Mechanické zavírání
Zavěšení kol Nezávislé vpředu a vzadu, dvojité lichoběžníky, konstrukce zavěšení suvnou vzpěrou
Pružiny Zkrutné tyče
Stabilizátory Vpředu i vzadu
Řízení S hydraulickým posilovačem
Brzdové třmeny Monoblokové z lehké slitiny, Akebono
Brzdové kotouče Karbonové odvětrávané
Brzdové kotouče Karbonové, odvětrávané vpředu i vzadu
Ráfky RAYS, hořčíková slitina, 13 x 18″
Pneumatiky Michelin, radiální
Přední pneumatiky 31/71-18
Zadní pneumatiky 31/71-18
Délka 4650 mm
Šířka 1900 mm
Výška 1050 mm
Palivová nádrž 62,5 l
Hnací ústrojí TOYOTA HYBRID System – Racing (THS-R)
Motor V6, dvojité přeplňování, přímé vstřikování paliva
Zdvihový objem motoru 2,4 litru
Palivo Benzín
Počet ventilů 4
Výkon motoru 368 kW / 500 k
Výkon hybridní jednotky 368 kW / 500 k (společně vpředu a vzadu)
Systémový výkon 736 kW / 1000 k
Akumulátor Vysoce výkonný Li-Ion akumulátor, vývoj TOYOTA 
Přední elektromotor hybridního pohonu AISIN AW
Zadní elektromotor hybridního pohonu DENSO
Invertor DENSO

O účasti týmu TOYOTA GAZOO Racing ve světovém šampionátu vytrvalostních soutěží (WEC):
Světového šampionátu vytrvalostních soutěží WEC se TOYOTA poprvé zúčastnila v roce 1983, kdy zahájila své dlouholeté aktivní angažmá ve vytrvalostních soutěžích. Od roku 1985 byly vozy TOYOTA nasazeny již v 17 závodech 24 hodin Le Mans, přičemž nejlepším umístěním bylo druhé místo ve čtyřech různých ročnících (1992, 1994, 1999 a 2013). V roce 2012 vstoupila TOYOTA do obnoveného světového šampionátu vytrvalostních soutěží WEC, kdy využila odborných zkušeností technického střediska TOYOTA Higashi-Fuji (zajišťuje vývoj hybridního hnacího ústrojí) s podporou společnosti TOYOTA Motorsport GmbH a jejího zázemí pro vývoj podvozku. Domovskou základnou multinárodního týmu je německý Kolín nad Rýnem, kde působí i konstruktéři z oddělení motorsportu a hybridních pohonů automobilky TOYOTA, kteří nové technologie a know-how následně uplatňují při vývoji sériově vyráběných modelů. Od roku 2012 získala TOYOTA celkem devět prvních startovních pozic a dokázala zvítězit v osmi závodech a vybojovala celkem 23 pódiových umístění. V roce 2014 tento tým získal mistrovský titul pro závodní jezdce i pohár konstruktérů s vozem TS040 HYBRID a o rok později TOYOTA oslavila 30 let od své první účasti na Le Mans. Společnost TOYOTA Motorsport GmbH spojuje působení v projektu WEC se svými dalšími aktivitami, jako jsou např. dodávky motorů pro světový rallyový šampionát v rámci návratu týmu TOYOTA do této kategorie, plánovaného na rok 2017, anebo zajišťování konstrukčních služeb a dalších aktivit soukromým zájemcům působícím v motorsportu.