AUTOBOND GROUP a.s.
TOYOTA AUTOBOND GROUP a.s.

Tým TOYOTA GAZOO RACING by nejraději zapomněl na nepovedený start na Nürburgringu

Tým Toyota GAZOO Racing má za sebou frustrující závod Šest hodin Nürburgringu, jenž byl čtvrtým kolem letošního světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC).

Po mimořádných výkonech v podnicích Spa-Francorchamps a Le Mans byly naděje týmu velké, avšak zhatila je časová ztráta obou vozů TS050 Hybrid v počáteční fázi závodu kvůli nevhodné směsi pneumatik, která neodpovídala teplotě povrchu vozovky.

Vůz č. 5 s posádkou Anthony Davidson, Sébastien Buemi a Kazuki Nakajima dojel na pátém místě, jedno kolo za vítězným vozem Porsche č. 1. Jezdci Stéphane Sarrazin, Mike Conway a Kamui Kobajaši čelili technické závadě, a tak s vozem č. 6 dojeli jako šestí.

Výsledek je tedy neuspokojivou premiérou aerodynamického kitu pro ultra vysoký přítlak, který byl vyvinut speciálně pro zbývající závody sezóny WEC, ačkoli jistým povzbuzením jsou konkurenceschopné časy na kolo dosažené v pozdějších fázích závodu.

Kazuki a Mike za přihlížení 58 tisíc diváků (během víkendu) vyrazili ze třetí řady na roštu s pneumatikami, které byly určeny pro vyšší teplotu povrchu. Směs obutí pro první úsek si tým musí zvolit ještě před kvalifikací, ale teploty ve dni konání závodu byly oproti očekávání nižší.

Zatímco vozy Audi a Porsche sváděly těsnou bitvu na čele závodu, obě Toyoty byly vzadu poněkud osamocené. Po 90 minutách závodu pak odstup Sébastiena s vozem č. 5 na pátém místě oproti leaderovi závodu narostl na více než 40 sekund. Vůz č. 6 v té době jel jako šestý. Tým se proto rozhodl u obou vozů přezout na pneumatiky s jiným složením. Situace se tímto zlepšila na konkurenceschopnou úroveň, avšak v té době již vedoucí skupina byla nedostižná.

Snaha Toyoty byla ještě zkomplikována krátce před polovinou závodu, kdy Anthony musel zajet do boxů kvůli výměně přední kapotáže v důsledku střetu s pomalejším vozem. Nasazený vůz č. 5 se tímto posunul za stájového kolegu. Prostřední část závodu byla přerušena několika celými koly za mávání žlutým praporkem. Monoposty TS050 Hybrid nicméně fungovaly zcela bez problémů, až do pětiminutové opravy vozu č. 6 v garáži. Poté už bylo cílem pouze dočkat se odmávnutí šachovnicovým praporkem bez další nehody, což se nakonec také podařilo.

Závodní sezóna WEC se nyní poprvé za letošní rok přesune mimo Evropu, neboť pátým kolem šampionátu bude zahajovací závod Šest hodin v Mexiku, pořádaný 3. září na okruhu Autodromo Hermanos Rodriguez v Mexico City.

Toshio Sato, prezident závodního týmu:
Blahopřejeme Porsche k jeho tvrdě vybojovanému vítězství. Souboj na čele závodu byl velmi napínavý, avšak my se jej bohužel nezúčastnili. Byl to pro nás těžký den a v počátečních fázích závodu jsme prostě nebyli dostatečně konkurenceschopní. Situace se později zlepšila po volbě jiného obutí, což také ukázalo na vysoký potenciál nového aerodynamického kitu, ale již bylo příliš pozdě. Budeme usilovně pracovat na tom, abychom se na závody v zámoří vrátili silnější.“

TS050 HYBRID, vůz č. 5
(Anthony Davidson, Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima)
Závod: 5. místo, 193 kol, 6 zastávek v boxech.
Startovní rošt: 6. pozice. Nejrychlejší kolo: 1 min 41,277 s.

Anthony Davidson:
Dnes jsme dojeli na zasloužené pozic. V průběhu závodu jsme nebyli dostatečně rychlí. Očekávali jsme lepší výsledek a v určitých fázích jsme lepší také byli, ale nebylo to konzistentní. Byl to náročný závod z pohledu provozu na trati, což se mi také vymstilo. Byl jsem ve špatný okamžik na špatném místě. Odtud se posuneme dále a v Mexiku, kde půjde o zcela odlišnou trať, budeme mířit výše.“

Sébastien Buemi:
Zpočátku jsme neměli správné obutí, tak jsme změnili směs, což viditelně situaci zlepšilo. Věděli jsme, že to bude náročné, protože oproti ostatním nám trochu chyběl přítlak, ale bohužel byl závod ještě náročnější, než jsme očekávali. Nyní musíme usilovně pracovat na tom, abychom v Mexiku předvedli konkurenceschopné výkony.“

Kazuki Nakajima:
Byl to obtížný závod. Klíčová byla volba obutí, ale ta se nám nepovedla. Myslím, že jsme beztak trochu zaostávali, protože tato trať není pro náš vůz optimální. Se správným obutím se to již zdálo v pořádku, protože naše tempo nebylo ve srovnání s ostatními špatné. Byl to první řádný dojezd do cíle s naším vozem, takže alespoň můžeme na něčem stavět. Doufejme, že se v dalších závodech posuneme o něco kupředu.“

TS050 HYBRID, vůz č. 6
(Stéphane Sarrazin, Mike Conway, Kamui Kobajaši)
Závod: 6. místo, 190 kol, 7 zastávek v boxech.
Startovní rošt: 5. pozice. Nejrychlejší kolo: 1 min 41,472 s.

Stéphane Sarrazin:
Byl to hodně náročný víkend. Bohužel jsme v počáteční fázi závodu použili nevhodnou směs obutí, což se odrazilo v našich časech na okruh. Po přezutí se to zlepšilo, ale stále jsme nebyli tak rychlí, jak jsme potřebovali. Nebyly to výkony, které jsme očekávali. Trať se pro nás ukázala jako těžká i s novým aerodynamickým kitem. Nyní budeme pracovat na tom, abychom byli v Mexiku připravení.“

Mike Conway:
Pro celý tým to byl těžký závod. Zpočátku jsme neměli správné tempo, ale když jsme konečně dosáhli konkurenceschopné úrovně, potkal nás zase problém s vozem. Takže to pro nás bylo nešťastné. Druhý vůz měl také potíže, takže celkově to vůbec nebyl dobrý víkend. Doufejme, že ve zbytku sezóny se to zlepší.“

Kamui Kobajaši
Dnes jsem doufal v mnohem lepší výsledek. Udělali jsme maximum, ale karty nám nehrály do ruky. Děkujeme mechanikům za jejich maximální snahu při opravě vozu. Celý den odváděli skvělou práci. Nürburgring není náš optimální okruh, takže doufám, že se v Mexiku zlepšíme a budeme opět na čele. Vím, že pro to všichni uděláme, co jen půjde.“

O účasti týmu TOYOTA GAZOO Racing ve světovém šampionátu vytrvalostních soutěží (WEC):

Světového šampionátu vytrvalostních soutěží WEC se TOYOTA poprvé zúčastnila v roce 1983, kdy zahájila své dlouholeté aktivní angažmá ve vytrvalostních soutěžích. Od roku 1985 byly vozy TOYOTA nasazeny již v 17 závodech 24 hodin Le Mans, přičemž nejlepším umístěním bylo druhé místo ve čtyřech různých ročnících (1992, 1994, 1999 a 2013). V roce 2012 vstoupila TOYOTA do obnoveného světového šampionátu vytrvalostních soutěží WEC, kdy využila odborných zkušeností technického střediska TOYOTA Higashi-Fuji (zajišťuje vývoj hybridního hnacího ústrojí) s podporou společnosti TOYOTA Motorsport GmbH a jejího zázemí pro vývoj podvozku. Domovskou základnou multinárodního týmu je německý Kolín nad Rýnem, kde působí i konstruktéři z oddělení motorsportu a hybridních pohonů automobilky TOYOTA, kteří nové technologie a know-how následně uplatňují při vývoji sériově vyráběných modelů. Od roku 2012 získala TOYOTA celkem devět prvních startovních pozic a dokázala zvítězit v osmi závodech a vybojovala celkem 23 pódiových umístění. V roce 2014 tento tým získal mistrovský titul pro závodní jezdce i pohár konstruktérů s vozem TS040 HYBRID a o rok později TOYOTA oslavila 30 let od své první účasti na Le Mans. Společnost TOYOTA Motorsport GmbH spojuje působení v projektu WEC se svými dalšími aktivitami, jako jsou např. dodávky motorů pro světový rallyový šampionát v rámci návratu týmu TOYOTA do této kategorie, plánovaného na rok 2017, anebo zajišťování konstrukčních služeb a dalších aktivit soukromým zájemcům působícím v motorsportu.

Čtěte také:
Tým TOYOTA GAZOO RACING se připravuje na závod v Mexiku
Tým TOYOTA GAZOO RACING přišel o vítězství v Le Mans 2016 v posledních minutách závodu
Tým TOYOTA GAZOO RACING bude do závodu v Le Mans startovat z druhé řady
TS050 Hybrid: Nový vůz pro tým TOYOTA GAZOO Racing