AUTOBOND GROUP a.s.
TOYOTA AUTOBOND GROUP a.s.

Tým TOYOTA GAZOO RACING trápily ve Spa technické potíže

Závodnímu týmu Toyota GAZOO Racing uteklo pravděpodobné vítězství ve druhém kole světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC) kvůli technickým problémům, které během závodu v belgickém Spa-Francorchamps postihly oba vozy.

Toyota, která startovala jako vedoucí tým bodování o pohár konstruktérů světového šampionátu WEC, po čtyřech hodinách závodu Šest hodin ve Spa-Francorchamps s přehledem vedla a byla připravena dojet si pro své první vítězství od roku 2014.

Avšak kvůli potížím s motory obou vozů TS050 Hybrid musel tým ze závodu odstoupit. Vůz č. 5 s posádkou ve složení Anthony Davidson, Sébastien Buemi a Kazuki Nakajima oficiálně dojel na 26. místě, nicméně získal 12 bodů do soutěže WEC o pohár konstruktérů. Vůz č. 6 s posádkou Stéphane Sarrazin, Mike Conway a Kamui Kobayashi ze závodu odstoupil.

Před výskytem technických potíží oba vozy TS050 Hybrid vykazovaly výrazné výkonnostní zlepšení. Vůz č. 5 byl ve vedení s náskokem více než jedné minuty, zatímco vůz č. 6 se držel na třetí pozici poté, co kvůli střetu s vozem jedoucím o kolo nazpět musel zajet do boxů k opravě.

Dalším závodem pro Toyotu je 24 hodin Le Mans. Již 84. ročník tohoto celosvětově nejproslulejšího vytrvalostního závodu bude 18. června naživo sledovat 250 tisíc diváků. Před Le Mans se 5. června uskuteční oficiální testovací jízdy na okruhu Circuit de la Sarthe.

Toshio Sato, prezident závodního týmu: „Byli jsme svědky výkonnostního zlepšení, ale z konečného výsledku jsme velmi rozčarováni. Díky skvělé práci týmů v Kolíně nad Rýnem a v Higashi-Fuji jsme v porovnání se závodem v Silverstonu vykázali jasné zlepšení. Stabilně jsme dosahovali velmi dobrých časů na okruh a první čtyři hodiny jsme dokázali jet v čele. Ale bohužel jsme u obou vozů zaznamenali poruchu motoru. Nyní budeme okamžitě řešit příčinu a najdeme protiopatření ještě před závodem v Le Mans.

TS050 HYBRID, vůz č. 5 (Anthony Davidson, Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima)
Závod: 26. místo, 114 kol, 5 zastávek v boxech. Startovní rošt: 5. pozice. Nejrychlejší kolo: 1 min 59,740 s

Anthony Davidson (TS050 HYBRID, vůz č. 5): „Je to samozřejmě velké zklamání po tak slibném začátku závodu. Upřímně cítím, že jsme si zasloužili zvítězit, a tak je kruté, že nás o úspěch připravil problém, se kterým jsme se doposud nikdy nesetkali. Za všechny ty kilometry, které jsme při testování absolvovali, jsme takovýto problém nikdy neměli. Nyní se z toho musíme otřepat a dobře se připravit na Le Mans.“

Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vůz č. 5): „Nemůžeme být spokojeni, ale musíme to brát z té světlejší stránky. V závodu jsme vedli skutečně velmi dlouho a nepamatuji si, kdy tomu tak naposledy bylo. Výkonnost jsme měli, což je pozitivem, které jsme si z tohoto víkendu odnesli. Nyní se musíme soustředit na Le Mans a opět zabojovat.

Kazuki Nakajima (TS050 HYBRID, vůz č. 5): „Byl to pro nás těžký den. Myslím, že jsme udělali vše správně, co se týče volby pneumatik, přítlaku i strategie. Dobrou stránkou je, že jsme byli skutečně silným soupeřem a ukázali jsme, že dokážeme bojovat. Je zklamáním, že to skončilo právě takto, protože jsme měli velkou šanci zvítězit. Je mi to líto za celý tým.“

TS050 HYBRID, vůz č. 6 (Stéphane Sarrazin, Mike Conway, Kamui Kobayashi)
Závod: Nedokončil, 87 kol, 6 zastávek v boxech. Startovní rošt: 3. pozice. Nejrychlejší kolo: 2 min 0,177 s

Stéphane Sarrazin (TS050 HYBRID, vůz č. 6): „Byl to pro nás jeden z nejtěžších dnů za dost dlouhou dobu. Měli jsme velmi vysoký potenciál a oba vozy si zasloužily skončit na stupních pro vítěze. Jeli jsme velmi dobře, což je před Le Mans povzbuzující. Máme vůz, se kterým dokážeme bojovat, a nyní zbývá měsíc na to, abychom se připravili.

Mike Conway (TS050 HYBRID, vůz č. 6): „Bylo to náročné. Udělal jsem chybu při drobném střetu s vozem LMP2, což nám pokazilo závod. Poté jsme jeli skutečně na maximum, abychom získali pódiové umístění. Měli jsme dobrou strategii a vše vypadalo slibně. Mohli jsme dnes získat dvě pódiová umístění, ale osud nám nepřál.

Kamui Kobayashi (TS050 HYBRID, vůz č. 6): „Výsledek je pro nás bohužel zklamáním. Výkonnost jsme měli, ale nedokázali jsme ji přetavit ve výsledek, což je skutečně škoda. Povzbuzením je vysoký potenciál vozu TS050 Hybrid, takže se již těšíme na Le Mans.

O účasti týmu TOYOTA GAZOO Racing ve světovém šampionátu vytrvalostních soutěží (WEC):
Světového šampionátu vytrvalostních soutěží WEC se TOYOTA poprvé zúčastnila v roce 1983, kdy zahájila své dlouholeté aktivní angažmá ve vytrvalostních soutěžích. Od roku 1985 byly vozy TOYOTA nasazeny již v 17 závodech 24 hodin Le Mans, přičemž nejlepším umístěním bylo druhé místo ve čtyřech různých ročnících (1992, 1994, 1999 a 2013). V roce 2012 vstoupila TOYOTA do obnoveného světového šampionátu vytrvalostních soutěží WEC, kdy využila odborných zkušeností technického střediska TOYOTA Higashi-Fuji (zajišťuje vývoj hybridního hnacího ústrojí) s podporou společnosti TOYOTA Motorsport GmbH a jejího zázemí pro vývoj podvozku. Domovskou základnou multinárodního týmu je německý Kolín nad Rýnem, kde působí i konstruktéři z oddělení motorsportu a hybridních pohonů automobilky TOYOTA, kteří nové technologie a know-how následně uplatňují při vývoji sériově vyráběných modelů. Od roku 2012 získala TOYOTA celkem devět prvních startovních pozic a dokázala zvítězit v osmi závodech a vybojovala celkem 23 pódiových umístění. V roce 2014 tento tým získal mistrovský titul pro závodní jezdce i pohár konstruktérů s vozem TS040 HYBRID a o rok později TOYOTA oslavila 30 let od své první účasti na Le Mans. Společnost TOYOTA Motorsport GmbH spojuje působení v projektu WEC se svými dalšími aktivitami, jako jsou např. dodávky motorů pro světový rallyový šampionát v rámci návratu týmu TOYOTA do této kategorie, plánovaného na rok 2017, anebo zajišťování konstrukčních služeb a dalších aktivit soukromým zájemcům působícím v motorsportu.