AUTOBOND GROUP a.s.
TOYOTA AUTOBOND GROUP a.s.

Autosalon Paříž 2016 – Premiéra Toyota C-HR

TOYOTA C-HR: Svěží vítr v segmentu crossoverů

Zbrusu nový model C-HR (zkr. Compact Hybrid Revolution) byl navržen tak, aby vyčníval nejen mezi ostatními modely Toyota, ale i v celém segmentu. Stvrzuje tak touhu Akia Toyody po větší stylistické svobodě a tvůrčích konstrukčních postupech s cílem propůjčit vozům atraktivní vzhled i zábavné jízdní vlastnosti.

Toyota C-HR se dokázala pozoruhodným způsobem přiblížit obecným rysům konceptů, které si získaly tolik pozornosti návštěvníků na autosalonech v Paříži (2014) a ve Frankfurtu (2015). Její elegantní křivky evokují vzhled kupé a dokládají snahu návrhářů o stylistické ztvárnění, které vyčnívá z celé modelové řady automobilky Toyota a současně nastoluje nový směr v rámci středně velkých crossoverů.

Prostřednictvím C-HR míří Toyota na jasně definovanou cílovou skupinu zákazníků. Tito zákazníci, řídící se především vlastními emocemi, touží po individualitě a chtějí být mezi prvními, kdo zakusí nové zážitky nebo si vyzkouší produktové novinky. Při každém svém nákupu vyhodnocují především styl a kvalitu, přičemž vůz považují za součást vlastní osobnosti.

Hlavní konstruktér modelu C-HR Hirojuki Koba vycházel z informací odhalených v rámci osobních diskusí s těmito zákazníky, a důsledně se proto v rámci celého vývoje zaměřil na uvedené požadavky, včetně vysokých nároků na design a smysly vnímanou kvalitu.

Toyota C-HR svým jedinečným charakterem potvrzuje vysokou flexibilitu nové globální architektury TNGA (Toyota New Global Architecture), kterou využili specialisté ve třech klíčových oblastech (design, hnací řetězec a jízdní dynamika) s cílem nabídnout nový a svěží produkt ve stále důležitějším segmentu crossoverů.

Nový designový směr v segmentu crossoverů

Zbrusu nová Toyota C-HR se pyšní markantním stylem, jenž do segmentu crossoverů vrací znovu nalezenou dynamiku a smyslnost v podobě karoserie připomínající kupé, avšak posazené na robustním základu vozu SUV.

Sériový vůz (délka 4360 mm, šířka 1795 mm, výška 1555 mm – hybridní verze) s rozvorem 2640 mm se s pozoruhodnou věrností drží vývojové studie poprvé představené v roce 2014 na autosalonu v Paříži, kde se jí dostalo pozitivního přijetí ze strany cílové skupiny zákazníků.

Upravená konstrukce C-HR, vycházející z konceptu nazvaného „Sensual Speed-Cross“, staví na výrazných spodních partiích a vyšší světlé výšce v kombinaci s elegantním profilem kabiny, jenž evokuje tvary kupé. Karoserie se drží kompozice s motivem diamantu, včetně nápadných blatníků vyčnívajících v rozích vozu, ve snaze poukázat na pevnost a odolnost nového crossoveru.

Při pohledu na C-HR z kteréhokoli úhlu zaujme dokonalá rovnováha mezi přesností a smyslností díky povrchům tvarovaným jako plošky vybroušeného drahokamu v kombinaci s hladkými partiemi a elegantně začleněnými detaily.
Přední partie jsou další variantou stylistického ztvárnění Under Priority a designového jazyka Keen Look automobilky Toyota. Štíhlá horní část masky chladiče přechází z loga automobilky do elegantních a zároveň dravých sdružených světlometů v samotných rozích nárazníku, dokonale obepínajících rohové partie na přídi.

Štíhlá karoserie evokuje rychlost prostřednictvím černých komponentů prahů dveří přizvednutých směrem k předním i zadním kolům. Tomuto pocitu pomáhá i křivka, která hladce přechází od předních blatníků na zadní.

Ztvárnění C-HR ve stylu kupé je ještě zdůrazněno skrytými madly zadních dveří v C-sloupcích, resp. výrazně aerodynamickou linií střechy (nezbytnou k vyjádření rychlosti prostřednictvím designu), přecházející do velkého aerodynamického spoileru na zádi, jenž zaujme svým mimořádně štíhlým tvarem.
Do výrazně se zužující kabiny je vzadu začleněna výklopná záď s horními panty. Zavazadlový prostor spolehlivě pojme kufry a tašky pětice cestujících. Záď kontrastuje s nápadně vytaženými blatníky, které novému crossoveru propůjčují široký a mimořádně rozhodný postoj.
Markantní koncové svítilny, hrdě vyčnívající ze zužující se karoserie, mohou obsahovat LED zdroje. Díky nim C-HR při pohledu zezadu získá expresivní optickou signaturu.

Propracovaný design interiéru a mimořádná úroveň smysly vnímané kvality

Ztvárnění interiéru, naznačující nový designový směr automobilky Toyota, představuje novou návrhářskou koncepci ‚Sensual Tech‘, která spojuje nejmodernější funkčnost s působením na lidské smysly a módním stylem. Její součástí je zóna zaměřená na řidiče, začleněná do vzdušné a prostorné kabiny.
Vřelé a přívětivé prostředí prostorné kabiny staví na hladce vrstvené architektuře přístrojového panelu, na níž navazují výplně dveří se stylovými dekory a obkladový panel v klavírním černém laku. Interiér tak zaujme protikladem mezi smyslně pojatými povrchy a ostřejšími křivkami, což dává vzniknout svěžímu, nicméně pohodlnému prostředí.

Součástí zóny kolem řidiče jsou pokrokové detaily a intuitivní vyspělé technologie. K řidiči jsou mírně nakloněny veškeré ovládací prvky i 8″ dotykový displej audio soustavy s přepracovaným a vylepšeným rozhraním HMI, včetně multimediální navigační soustavy Toyota (v modelovém provedení 2016) s vyspělými online službami.

To společně s asymetrickým pojetím středového panelu znamená snadnou dosažitelnost veškerých ovládacích prvků z místa řidiče, nicméně s možností ovládání relevantních prvků i z místa předního spolujezdce.

Jelikož dotykový displej z přístrojového panelu nápadně vyčnívá – namísto toho, aby se krčil v jeho sevření – může být horní část přístrojové desky výrazně mělčí, což napomáhá k ještě lepšímu výhledu z pozice řidiče. Nová přední sedadla jedinečné dvouvrstvé konstrukce spojují štíhlou a sportovní horní část s výrazněji čalouněným spodkem, nabízejícím příkladnou oporu pro tělo pasažéra. Rozdíly obou částí jsou ještě zdůrazněny odlišným barevným tónem, texturou a vzory čalounění.

Ve srovnání se všemi dosavadními modely značky se evropský tým při práci na interiéru Toyoty CH-R už od nejranější fáze návrhu soustředil na smysly vnímanou kvalitu. Členové týmu usilovali o dosažení smysly vnímané kvality na vrcholu třídy, zejména s vědomím toho, že zájemci o C-HR budou mít na užším seznamu kandidátů i konkurenční vozy prémiových značek.

Evropský tým pro smysly vnímanou kvalitu úzce spolupracoval s centrálním designérským týmem, aby zachoval originální koncepci ztvárnění interiéru. Zároveň se zaměřil na kvalitu komponentů a celkovou konzistenci textur, tvarů, barev i podsvícení všech prvků, dokonce i na poloměr zaoblení u drážek prošívání sedadel.

Řada ovládacích prvků svým tvarem poukazuje na podobnost ztvárnění interiéru a exteriéru, kdy připomíná motiv diamantu použitý zvenčí karoserie. Tentýž motiv tvaru diamantu lze pozorovat i na vzoru výplní dveří, na čalounění stropu kabiny, mřížkách reproduktorů JBL a tvarování výškových reproduktorů, nebo dokonce i u ručiček analogových ukazatelů před řidičem.

Pečlivá volba povrchů je klíčovou podmínkou k vytvoření harmonického a konzistentního interiéru s jednotným vzhledem. Používají se tři hlavní typy povrchové úpravy. Textura všech podkladových povrchů připomíná kůži. Všechny povrchy, jichž se uživatel přímo dotýká, jsou vyvedeny v jemné kůži Nappa a všechny funkční prvky, jako např. spínače, používají technickou texturu.

Dekory zaujmou vysoce kvalitním povrchem v leskle černém laku, nebo saténově stříbrném tónu. Čisté modré podsvícení přístrojů a ovládacích prvků bylo pečlivě odladěno s ohledem na konzistentní barevný odstín, dokonce i podle sousedících reflexních povrchů různých barev.
Vskutku mimořádný interiér nového designu se nabízí ve třech barevných schématech: tmavě šedá, černá/modrá a černá/hnědá.

Výbava na úrovni, která uspokojí i ty nejnáročnější zákazníky

Toyota C-HR s ohledem na nároky cílové skupiny zákazníků nabízí širokou škálu prvků výbavy. V základní výbavě bude vždy bezpečnostní paket Toyota Safety Sense, v souladu se strategií automobilky Toyota, zpřístupňovat vyspělou bezpečnostní výbavu všem zákazníkům. Součástí paketu je předkolizní bezpečnostní systém (včetně rozpoznávání chodců), adaptivní tempomat (ACC), systém pro hlídání jízdy v jízdních pruzích se zásahy do řízení, automatické přepínání dálkových světel a systém rozpoznávání dopravních značek.

Zájemci o nejlépe vybavené vozy si budou moci zvolit vyhřívaná sedadla, systém inteligentního odemykání, zatmavená okna, speciální čalounění sedadel (vč. částečně koženého), revoluční systém Toyota S-IPA (jednoduchý inteligentní parkovací asistent), 18″ litá kola a dvoubarevný metalický lak karoserie.

Nejmodernější pohonné jednotky

Toyota C-HR je vybavena motory, které díky své koncepci splňují pohotové jízdní chování, které zákazníci od tohoto vozu očekávají. K dispozici je v daném segmentu jedinečná plně hybridní verze, stojící na vrcholu této modelové řady a pyšnící se typickými atributy hybridního pohonu, jehož typická charakteristika zaručuje mimořádně hladkou jízdu.

Toyota C-HR, vybavená nejnovější generací hybridního ústrojí, vykazuje emise CO2 na úrovni pouhých 82 g/km, v tomto segmentu bezkonkurenční, čemuž odpovídá kombinovaná spotřeba paliva jen 3,6 l/100 km (dle předběžných dat).
Nový hybridní pohon o celkovém výkonu 90 kW/122 k je nejen hospodárnější a lehčí než dříve používaná soustava, ale dokáže nabídnout i dynamičtější charakter. Zevrubné konstrukční změny spalovacího motoru přinesly termodynamickou účinnost na úrovni 40 procent, což je celosvětově nejlepší výsledek mezi zážehovými jednotkami.

Další součásti hybridní soustavy pohonu jsou po optimalizaci menší a lehčí. Současně došlo k úpravě jejich uspořádání, což se odrazilo v celkově nízkém těžišti tohoto modelu.

Nové hybridní ústrojí nabízí odezvu a pružnost pro dynamický jízdní styl, který designové filozofii modelu C-HR mimořádně sluší. Toyota C-HR může být poháněna i novou zážehovou jednotkou 1,2 litru s přeplňováním, která se poprvé představila v modelu Auris. Tento motor o výkonu 85 kW/116 k a točivém momentu 185 Nm produkuje emise CO2 na úrovni od 125 g/km a vykazuje kombinovanou spotřebu paliva od 5,5 l/100 km (dle předběžných dat). Tento motor může být spojen se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo bezestupňovým automatickým ústrojím CVT. Verze vybavené ústrojím CVT mohou disponovat buďto pohonem přední nápravy, nebo stálým pohonem všech kol.

Dynamika popírající charakter crossoveru

Návrhu a vývoji podvozku Toyoty C-HR se plně věnoval hlavní konstruktér Hirojuki Koba, jenž je sám vášnivým řidičem. Od samotného počátku projektu absolvoval tisíce kilometrů na silnicích celé Evropy, nejen aby porozuměl nárokům evropské silniční sítě, ale také aby se seznámil s tím, jak evropští řidiči vlastně jezdí.

„Například jsem zaznamenal, že Evropané vyznávají mnohem plynulejší styl jízdy, který vychází z pozornějšího sledování okolní dopravy,“ líčí Hirojuki Koba a dále sděluje své dojmy: „Evropští řidiči se vyhýbají překážkám jednoduše tím, že upraví svoji jízdní dráhu a rychlost, přičemž se s ohledem na hospodárný jízdní styl snaží vůbec nezastavovat, zatímco jinde ve světě by řidiči často zastavili. To nás motivovalo k tomu, abychom se společně s naším evropským týmem zaměřili na vysokou přesnost řízení, a to ve všech aspektech tohoto vozidla. Naším přáním bylo, aby jízdní schopnosti vozu odpovídaly dobrým hatchbackům nižší střední třídy.“

Nová podvozková platforma vycházející z architektury TNGA s nízkým těžištěm a víceprvkovým zavěšením zadních kol byla ideálním výchozím bodem umožňujícím zaručit, že všechny aspekty podvozku budou navrženy tak, aby bylo dosaženo okamžitých a přirozených reakcí vozu na řidičovy pokyny. Hlavní konstruktér Hirojuki Koba se osobně zapojil do všech klíčových hodnocení a rozhodnutí týkajících se dynamiky, aby jeho vize „Odezva, lineární charakter a harmonie“ došla naplnění.

Především soustava řízení byla navržena tak, aby vykazovala dokonale lineární charakter, což společně s optimálním potlačením náklonů vozidla propůjčuje Toyotě C-HR v kategorii crossoverů pozoruhodně vysokou přesnost řízení. Přímý dopad na pohodlí mají i opatření potlačující nežádoucí pohyby karoserie, které jsou patrné zejména u vozů s vyšší stavbou. Vůz zůstává vyrovnaný a přesný i na evropských cestách (mnohdy dosti rozbitých), což nemalou měrou přispívá k jistotě a zábavě za volantem.

Akustika koncertního sálu

Nová Toyota C-HR nabídne kvalitu reprodukce zvuku na samotném vrcholu segmentu kompaktních crossoverů. Vůz může být vybaven speciální prémiovou audio soustavou JBL s osmikanálovým stereo zesilovačem o výkonu 576 W s devíti reproduktory, včetně dvojice nově patentovaných akustických reproduktorů JBL, označovaných jako trychtýřové vysokotónové měniče.

Na akustickou kvalitu celé soustavy může mít výrazný dopad celá řada prvků interiéru, jakými jsou okna, střešní okno nebo čalounění, stejně tak jako tuhost struktury karoserie kolem jednotlivých reproduktorů. Z těchto důvodů je audio soustava výsledkem úzké spolupráce mezi konstruktéry JBL a Toyoty, a to již od počátečních fází procesu návrhu.

Při návrhu soustavy se uplatnila detailní analýza zákazníků, což se odrazilo ve způsobu natočení reproduktorů v přední části kabiny a v přesném začlenění trychtýřových vysokotónových měničů (typických pro soustavy JBL) do předních A-sloupků kabiny v zájmu jiskrného a čistého zvuku.
Kromě dvojice trychtýřových vysokotónových měničů o průměru 25 mm a akustických reproduktorů jsou součástí soustavy dvě 80mm jednotky používající technologii Wide Dispersion a dva 17cm hlubokotónové reproduktory v přední části C-HR. Vzadu pak najdeme dva 15cm širokopásmové reproduktory a 19cm subwoofer ve speciálním pouzdru o objemu 10 litrů.

Prémiová audio soustava JBL, nabízená v kombinaci se systémem navigace, je vybavena i podporou bezeztrátové komprese zvuku.

Partnerská spolupráce společností Toyota a JBL započala již roku 1996 a od té doby se úspěšně rozšiřuje. Audio soustavy JBL si získaly důvěru mnoha hudebních profesionálů. Využívají se v nejvýznamnějších koncertních sálech a na nejrůznějších hudebních akcích nebo na stadionech po celém světě (80 % všech živých koncertů, 70 % nahrávacích studií a 90 % kinosálů s certifikací THX).

Společným cílem obou uvedených firem je kvalita, a tak vznikla zbrusu nová a nekompromisní prémiová audio soustava, uzpůsobená speciálně pro novou Toyotu C-HR.

Čtěte také:
Toyota na autosalonu v Paříži:
1. TOYOTA GAZOO RACING – tovární závodní tým
2. Autosalon Paříž 2016 – Premiéra Toyota C-HR