AUTOBOND GROUP a.s.
TOYOTA AUTOBOND GROUP a.s.

Nově uvedený Lexus LC 500h plní sny o luxusním sporťáku bez víru v nádrži

SVĚTOVÁ PREMIÉRA NOVÉHO MODELU LEXUS LC 500h

  • Dynamický luxus – elegantnější, inspirující a hladká interpretace filozofie designu L-finesse automobilky Lexus
  • Zbrusu nový vícestupňový hybridní pohon pro atraktivní jízdní schopnosti a nižší spotřebu paliva
  • Extrémně tuhá a současně lehká karoserie, víceprvkové zavěšení typu multi-link pro přesný handling

Stáhněte si video (mp4)

Nový Lexus LC 500odhalil Akio Toyoda na mezinárodním autosalonu v Detroitu 2016, o čemž jsme vás informovali v našem minulém článku.
Svým stylistickým ztvárněním, jízdními výkony a řemeslným zpracováním jednoznačně poukazuje na své postavení vlajkového kupé modelové řady Lexus.

Model LC, jehož předlohou byl obdivovaný koncept LF-LC odhalený roku 2012, představuje celkový posun konstrukčních procesů i designových vizí a zároveň předznamenává novou fázi samotné značky Lexus.
Automobilka Lexus v návaznosti na světovou premiéru kupé LC 500 V8 představuje svůj zbrusu nový model LC 500h. Nové kupé se chlubí světovou novinkou v podobě vícestupňového hybridního pohonu, který je příští generací hybridních ústrojí navržených speciálně pro výkonné modely.

Podmanivý a technologický design

Svůdné tvary nového kupé LC 500h, spojující avantgardní eleganci s dynamickými proporcemi kupé, mimořádně věrně odkazují na klíčové designové prvky, proporce a optickou dynamiku oceňovaného konceptu LF-LC, jenž stál vzorem.

LC 500h se zahaluje do svého okouzlujícího kabátu, jenž je mimořádně inspirujícím a harmonickým zhmotněním designové filozofie L-finesse automobilky Lexus.
Atletický profil kupé s rozvorem 2870 mm, krátkými převisy karoserie (920 mm vpředu, 970 mm vzadu) a nápadně nízkou kapotou charakterizuje aerodynamická linie střechy, zužující se od středu v místě sedadel, čímž vzniká jedinečná silueta obklopující celou posádku. Do šířky vytažené blatníky vpředu i vzadu ukrývají široká a velká kola, která jakoby utíkala od středové pozice cestujících, zatímco boky dveří jsou vtaženy dovnitř, čímž vzniká nápadné prostorové uspořádání – při pohledu shora jakási nová vřetenovitá architektura, která zrcadlí tvary typické masky chladiče Lexus.

Nejnovější interpretace motivu vřetenovité masky zaujme chromovým dekorem a radikálně upraveným rastrem, který z různých úhlů mění svoji optiku. Jedinečný světelný podpis LC 500h tomuto kupé propůjčují nezávisle umístěná světla pro denní svícení ve tvaru šípu a LED světlomety se třemi zdroji, díky jejichž mimořádně kompaktní konstrukci bylo možné zachovat nízkou kapotu a krátký přední převis karoserie.

Aerodynamická linie střechy kabiny se směrem dozadu zužuje a klesá mezi široké, atleticky pojaté blatníky, které při pohledu zezadu podtrhují široký a stabilní postoj LC 500h. Neméně jedinečný je i světelný podpis koncových svítilen, kde jsou použity LED zdroje ve tvaru písmene L s postupně rostoucí intenzitou záření, čímž je evokován výrazně prostorový charakter.

Mimořádná jízdní dynamika LC 500h je rovněž promítnuta v subtilních, avšak vysoce funkčních aerodynamických prvcích. Vzduchové průduchy na předních a zadních blatnících zlepšují stabilitu při vysokých rychlostech, zatímco zadní difuzor a aktivní zadní spoiler napomáhá regulovat proudění vzduchu při dynamické jízdě.

Nové kupé LC 500h se bude nabízet se specifickými litými koly o velikosti 20″, resp. koly z kované hliníkové slitiny o velikosti 20 nebo 21 palců.

Potěšení z jízdy a pohodlí

Zbrusu nový design interiéru LC 500h odráží prvky vnějšího designu v podobě dynamiky a luxusu, a tak kabina nabídne veškerou eleganci, kvalitu a sofistikovanost prémiového kupé Lexus, přinášejícího mimořádné potěšení za volantem i pohodlí pro celou posádku.

Zatímco na úrovni předních pasažérů se kabina lehce rozšiřuje směrem vpřed, čímž vzniká pohodlný a přívětivý prostor. Samotné místo řidiče bylo pečlivě navrženo tak, aby vybízelo k energické sportovní jízdě a posilovalo jistotu za volantem prostřednictvím intuitivního uspořádání prvků a příkladné ergonomie ovládání.

Vztažný bod kyčelního kloubu řidiče byl posunut co nejblíže k těžišti vozidla, což se odrazilo v maximální zpětné vazbě, kterou kupé svému majiteli poskytuje. K lepšímu držení těla pasažérů usazených do sedadel napomáhá staronový přístup zaměřený na profilovanou konstrukci.

Mimořádná pozornost byla věnována i návrhu nového volantu, u nějž se po obvodu věnce mění průřez, což dovoluje různé varianty úchopu a otáčení zápěstím při ovládání vozidla. Nové větší páčky řazení z hořčíkové slitiny, umístěné na sloupku řízení, nyní díky svému tvaru umožňují snazší ovládání s lepší zpětnou vazbou.

Všechny informační displeje jsou pečlivě uspořádány za sebou podle důležitosti v zorném poli řidiče. V samotné kapličce přístrojů se nacházejí moderní ukazatele s pohyblivým středovým kroužkem, inspirované přístroji supersportu LFA. Na středové konzoli pak najdeme dotykový panel příští generace pro rozhraní RTI (Remote Touch Interface).

Společně s modelem LC se poprvé představuje multimediální paket Lexus v modelovém provedení 2017, jehož součástí je rychlejší a flexibilnější software, umožňující budoucí rozšiřování, vč. grafického uživatelského rozhraní. Posádka se může těšit i na mimořádné zážitky při poslechu audio soustavy v kabině vozu: kromě audio paketu Mark Levinson (na přání), nad nímž nepohrdnou ani skuteční audiofilové, se standardně nabízí nová prémiová audio soustava Pioneer.

O kvalitách řemeslného zpracování mistrů výroby Takumi a důrazu na každý detail, jímž jsou vozy Lexus celosvětově proslulé, vypovídá příkladná kvalita a zpracování čalounění, ruční obšití středové konzole a přístrojové desky pravou kůží nebo výplně dveří vyvedené v materiálu Alcantara.

Vícestupňové hybridní pohonné ústrojí

Při vývoji vícestupňového hybridního pohonu bylo nutné zohlednit protichůdné cíle. Aby hybridní model vykazoval sportovnější charakter s odpovídajícím požitkem z jízdy, bylo nutné docílit nejen optimálního kompromisu mezi výkonem a spotřebou paliva, ale i co nejlepší odezvy otáček motoru na pokyny od akcelerátoru.

Nový vícestupňový hybridní pohon spojuje různé aspekty klasické plně hybridní soustavy pohonu – vč. zážehového motoru 3,5 litru V6, výkonného elektromotoru a akumulátorového modulu typu Li-Ion – se čtyřstupňovou automatickou převodovkou zabudovanou do zadní části hybridního převodového ústrojí.Díky zapojení elektromotoru vůz dosahuje působivějšího zrychlení než v případě spalovacího motoru a díky doplnění fyzických převodů zde dovoluje mnohem lepší koordinaci otáček motoru se záměry řidiče. Výsledkem je mnohem přirozenější vazba mezi pohybem akceleračního pedálu a skutečným zrychlováním vozidla (rychlosti 100 km/h dosáhne do 5 sekund).

Vícestupňový hybridní pohon Lexus rovněž disponuje manuálním režimem ‘M’. Kupé, tak jako první model s plně hybridní soustavou pohonu Lexus, umožňuje ruční řazení. Režim ‘M’ zprostředkuje řidiči výjimečně přímé a pohotové změny převodových stupňů, a tak se tento vůz chlubí nejsportovnějším a nejagilnějším charakterem ze všech dosavadních hybridních modelů této značky.

Dodatečnou zátěž v důsledku zástavby automatické převodovky kompenzuje nový lehký a kompaktní elektromotor a Li-Ion akumulátor. Díky tomu není hmotnost vícestupňového hybridního pohonu vyšší než u současného hybridního ústrojí, což je samo o sobě úžasným konstrukčním úspěchem.

Zbrusu nová platforma

Návrháři nového kupé LC 500h si dali za cíl nabídnout zákazníkům vybroušené a ještě kultivovanější jízdní vlastnosti v rámci širšího projektu nové generace agilnějších vozů přinášejících vyšší požitek z jízdy. Nový model tak spojuje špičkové jízdní kvality příslušející vlajkovému luxusnímu kupé se sportovní duší, stejně tak jako inspirující handling s agilním charakterem, jenž svojí hloubkou nepřipomíná žádný z předchozích modelů Lexus.

LC 500h je prvním modelem Lexus, jenž staví na zbrusu nové platformě pohonu zadních kol určené pro prémiové modely Lexus, která je součástí nové globální architektury GA-L pro luxusní vozy. Klíčové vlastnosti tohoto nového kupé budou zároveň předobrazem budoucích modelů Lexus s motorem vpředu a pohonem zadních kol.Návrh platformy klíčovým způsobem podmiňuje jízdní dynamiku a handling. Konstruktéři automobilky Lexus se na začátku zaměřili na vlivy setrvačných sil (‚inertia specification‘) působící na LC 500h, což znamenalo v rámci dané platformy přesunout co největší hmotnost (vč. motoru a pasažérů) co nejvíce do středu vozidla a zároveň co nejníže k vozovce.

Nejtěžší část hnacího ústrojí se usídlila za osu přední nápravy kvůli vlastnostem typickým pro vozy s motorem mezi přední a zadní nápravou. Velké pneumatiky byly vytlačeny až do rohů karoserie, což znamenalo maximálně zkrátit přední i zadní převis. Kola jsou obuta do pneumatik typu run-flat, které eliminují zbytečný nárůst hmotnosti v případě použití plnohodnotného náhradního kola. Dalším vylepšením je výrazné posunutí vztažného bodu kyčelního kloubu a paty řidiče směrem dolů.

K dalšímu snížení těžiště napomohla řada technických inovací, díky nimž poklesla hmotnost karoserie LC 500h. Jedná se o přední kapotu a blatníky z hliníku, hliníkové dveřní pláště upevněné na vnitřní konstrukci dveří z uhlíkových vláken, víko zavazadelníku z kompozitního materiálu na bázi uhlíkových a skelných vláken, věže úchytů předního zavěšení vyrobené z hliníku, ultra kompaktní LED světlomety, litá kola z kované slitiny (na přání) a střechu z uhlíkových vláken.

Široké uplatnění prvků z vysokopevnostní oceli na strategických místech karoserie se odrazilo v poklesu hmotnosti i jejím lepším rozložení při současném zvýšení tuhosti karoserie, což podmiňuje harmonické a předvídatelné jízdní chování i agilnější reakce řízení.

Zvláštní pozornost pak vývojáři LC 500h věnovali zavěšení předních kol typu multi-link, jehož konstrukce umožnila použít kola velkého průměru v kombinaci s velmi nízkým profilem kapoty.

Součástí použitého řešení jsou dvě horní a dvě spodní vodicí ramena přední nápravy, vždy s dvojitými kulovými klouby. Výsledkem tohoto uspořádání je optimální geometrie zavěšení, která stojí za precizní odezvou na pokyny od volantu a jízdní podmínky, vč. přesnějších reakcí řízení.

Široké uplatnění lehkých komponentů z kovaného hliníku napomohlo ke snížení neodpružené hmotnosti, čímž se optimálně přiostřil charakter řízení i soustavy zavěšení. Soustava také vykazuje mimořádnou tuhost v situacích, kdy je vozidlo vystaveno působení bočních sil.

Zmiňovaná konstrukční řešení podvozku a soustavy zavěšení přinášejí požitek ze zcela přirozeného charakteru jízdy bez „ujíždění“, tedy s ostrými reakcemi, mimořádně harmonickým handlingem a stabilitou za jízdy v přímém směru, nicméně při zachování jízdního pohodlí, které vlajkovému kupé značky Lexus přísluší.

Bezpečnostní standardy na vrcholu třídy

Nové kupé LC 500h je standardně vybaveno novým paketem technologií aktivní bezpečnosti Lexus Safety System +, který byl navržen s cílem zcela eliminovat nebo zmírnit následky nehod za nejrůznějších jízdních situací.

Bezpečnostní paket Lexus Safety System + s ohledem na co nejúčinnější rozpoznávání objektů používá milimetrový radar v kombinaci s kamerou. Zahrnuje přednárazový bezpečnostní systém (PCS) s funkcí rozpoznávání chodců (pomáhá střetům zcela předejít, nebo alespoň snížit závažnost kolize), adaptivní tempomat fungující za všech rychlostí jízdy, systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA) a automatická dálková světla (AHB).

Technické parametry:
Celková délka: 4760 mm
Celková šířka: 1920 mm
Celková výška: 1345 mm
Rozvor náprav: 2870 mm
Uspořádání: Motor vpředu, pohod zadních kol
Převis karoserie vpředu/vzadu: 920 mm / 970 mm
Rozměry kol:

  • 1. 21″ (na přání z kované hliníkové slitiny)
  • 2. 20″ (na přání z kované hliníkové slitiny)
  • 3. 20″ (hliníková slitina – standardně)

Pneumatiky:

  • 1. Vpředu: 245/40 RF21, Vzadu: 275/35 RF21
  • 2. Vpředu: 245/45 RF20, Vzadu: 275/40 RF20
  • 3. Vpředu: 245/45 RF20, Vzadu: 275/40 RF20

Typ motoru: Hybridní motor 3,45 litru
Zdvihový objem (cm3): 3456
Ventilové ústrojí: DOHC 24v VVT-i
Počet válců: 6
Vrtání (mm): 94
Zdvih (mm): 83
Max. výkon motoru (kW): 220 při 6600 ot/min
Maximální výkon akumulátoru (kW): 44,6
Typ akumulátoru: Lithium
Napětí akumulátoru (V): 310
Hmotnost akumulátoru (kg): 50
Celkový systémový výkon (kW/k): 264/354
Max. točivý moment (Nm): 356 při 4500 ot/min
Cílová hodnota akcelerace 0-100 km/h (s): pod 5 s