AUTOBOND GROUP a.s.
TOYOTA AUTOBOND GROUP a.s.

PRIUS PLUG-IN HYBRID: Nové měřítko v otázkách spotřeby paliva

Na autosalonu v Paříži se v evropské premiéře představuje zbrusu nový Prius Plug-in Hybrid, jenž spojuje všechny atributy nového plně hybridního modelu Prius čtvrté generace, založeného na platformě TNGA (Toyota New Global Architecture), s dojezdovou vzdáleností v režimu elektromobilu na vrcholu třídy.

Toyota byla první společností, která světu představila technologii Plug-in Hybrid. Dnes s uvedením modelu Prius Plug-in Hybrid druhé generace opět pokročila k cíli, kterým je snížit do roku 2050 celkové flotilové emise CO2 o 90 % prostřednictvím technologií HV (hybridní vozy), PHV (plug-in hybridy), EV (elektromobily) a FCV (vozy poháněné palivovými články).

Tento nový model od Toyoty reaguje na názory majitelů vozů Prius Plug-in Hybrid první generace. Je nejen významnou evolucí modelu Prius nejnovější generace, ale současně i jedinečným vozem sám o sobě.

Přináší celou řadu propracovaných technologických novinek, včetně soustavy pohonu s dvojicí elektromotorů, systému ohřevu baterie a dvou celosvětových novinek – fotovoltaické střechy k prodloužení dojezdu na elektřinu a klimatizace využívající tepelné čerpadlo s mechanizmem vhánění vzduchu.

Nový Prius Plug-in Hybrid s více než dvojnásobným dojezdem na elektřinu (přes 50 km) a maximální rychlostí v režimu EV zvýšenou z 85 na 135 km/h představuje ohromný krok kupředu ve smyslu hospodárnosti provozu, jízdních schopností, inovací a stylu, nicméně stále se drží cíle Toyoty, kterým je vytvoření maximálně ekologického vozu.

Nejmodernější technologie plug-in hybridu a požitek z jízdy v režimu elektromobilu
Srdcem nové Toyoty Prius Plug-in Hybrid je nejnovější generace vyspělé technologie PHV od Toyoty. Zákazníkům přináší dva vozy v jednom. Jde o ještě propracovanější plně hybridní soustavu pohonu a v praxi použitelnou jízdu v čistě elektrickém režimu s dvojnásobným dojezdem, než měl model předchozí generace.

K výraznému nárůstu jízdního dosahu na elektřinu přispěla zlepšení ve třech klíčových oblastech: vývoj optimální baterie, maximalizace jízdních schopností v režimu EV a rychlejší dobíjení baterie v zájmu vyšší praktičnosti.
Na výrazně delší dojezdové vzdálenosti v režimu EV (přes 50 km) má klíčový podíl velkokapacitní Li-Ion baterie umístěná pod zavazadelníkem na zádi vozidla. Objem baterie se zvětšil z 87 na 145 litrů a kapacita se zdvojnásobila ze 4,4 na 8,8 kWh, nicméně při hmotnosti 120 kg je baterie jen o 50 % těžší ve srovnání s předchůdcem.

Výkon pohonu EV se rovněž zvýšil přibližně o 83 % díky nasazení prvního hybridního pohonu od Toyoty, který využívá systém s dvojicí elektromotorů. Nová velmi kompaktní jednosměrná spojka zabudovaná do nápravy typu transaxle umožňuje, aby generátor elektřiny hybridní soustavy fungoval jako druhý elektromotor. Tímto se hnací výkon EV zvýšil na 68 kW v zájmu lepší akcelerace, ještě atraktivnějších jízdních schopností a méně častého spouštění spalovacího motoru.

K dalšímu poklesu zapojování spalovacího motoru v době, kdy je Prius Plug-in Hybrid v jízdním režimu EV, přispívá vyšší účinnost nového systému PHV, jenž staví na plně hybridní technologii čtvrté generace nové Toyoty Prius, včetně několika nových propracovaných technologií.

Další celosvětovou novinkou je automatická klimatizace na bázi tepelného čerpadla s mechanizmem vhánění vzduchu, schopná účinně vytopit kabinu za venkovních teplot až z -10 °C bez nutnosti spouštět spalovací motor, čímž se minimalizují dopady vytápění kabiny na jízdní dosah v režimu EV.

Tepelné čerpadlo vykazuje výrazně vyšší účinnost než vyhřívání kabiny spalovacím motorem nebo výkonným vodním topením na elektřinu, neboť dokáže interiér vozu účinně vyhřívat pomocí tepla odebíraného z venkovního vzduchu. Mechanizmus vhánění vzduchu, jenž je součástí soustavy tepelného čerpadla, zaručuje účinné vyhřívání i za nízkých okolních teplot.

Během dobíjení se navíc uplatňuje nový systém ohřevu baterie, jehož prostřednictvím se články ohřejí na vhodnou pracovní teplotu i za podmínek, kdy teplota okolního vzduchu klesá až k -20 °C. Tak je zajištěný dostatečný výkon a účinnost baterie s cílem minimalizovat dopady chladného počasí na jízdní dosah v režimu EV. Systém pohonu je tak schopný nabídnout plný výkon ihned po rozjezdu vozidla i za velmi chladného počasí.

Maximální příkon pro dobíjení se zvýšil z 2 na 3,3 kW, čímž se čas nutný k úplnému dobití baterie zkrátil až o 65 %. Nyní postačují pouhé 2 hodiny za použití dobíjecího kabelu Mennekes (Type II Mode III), resp. 3 hodiny a 10 minut při dobíjení ze standardní domovní zásuvky. Proces dobíjení je nyní možné naprogramovat na každý den v týdnu samostatně, včetně funkce současného dobíjení a předehřívání nebo chlazení interiéru.

Nová náprava typu transaxle hybridního pohonu je spojena s novou vysoce účinnou jednotkou řízení energie (PCU), díky které Prius Plug-in Hybrid vykazuje mimořádně vysokou provozní hospodárnost. Spojuje lepší jízdní schopnosti v režimech EV a HV s cílovou průměrnou spotřebou paliva pouhých 1,0 litru/100 km a emisemi CO2 na úrovni jen 22 g/km.

Markantní a jedinečné ztvárnění aerodynamické karosérie

Nový Prius Plug-in Hybrid používá stejnou podvozkovou platformu TNGA (Toyota New Global Architecture) jako nejnovější Prius a nabízí markantní, vysoce aerodynamické ztvárnění, které staví na ikonickém profilu modelu Prius s jedinečnými stylistickými prvky, které poukazují na vyspělé technologie používané tímto vozem.

Nový Plug-in Hybrid od Toyoty o délce 4645 mm, šířce 1760 mm a výšce 1470 mm je o 165 mm delší, 15 mm širší a 20 mm nižší než předchůdce, přičemž přední a zadní převis karoserie se oproti Toyotě Prius čtvrté generace zvětšil o 25 mm, resp. 80 mm. Snížením kapoty motoru a výšky zadního spoileru se podařilo ještě zdůraznit dlouhou a štíhlou boční siluetu vozu s nízkým těžištěm.

Nový Prius Plug-in Hybrid používá výrazně upravené designové motivy Under Priority a Keen Look. Předek vozu je od standardní Toyoty Prius okamžitě rozpoznatelný podle výrazně trojrozměrného zpracování akrylátové masky chladiče a tenkých, ultra kompaktních světlometů se čtyřmi LED zdroji a novou technologií adaptivního svícení.

Výrazný sklon masky směrem kupředu je zdůrazněn vysoce aerodynamickým tvarováním v bocích nárazníků, zatímco vertikální umístění světel denního svícení a LED ukazatelů směru v samotných rozích předních blatníků poukazuje na nízký a široce rozkročený postoj vozidla.
Při pohledu z boku můžeme Prius Plug-in Hybrid snadno identifikovat nejen podle delšího zadního převisu karoserie a nižší kapoty či zadního spoileru, ale i podle 15″ litých kol v dvoubarevném tónu (výhradně pro PHV), která přispívají k lepšímu chlazení brzd.

Tvar průřezu zadního skla pátých dveří s dvojitým vyboulením (pouze pro PHV) zlepšuje aerodynamiku a navazuje na křivku zadního spoileru, v jehož rozích jsou zabudovány koncové LED svítilny, opět v jedinečném ztvárnění pro Toyotu PHV. Co nejnižší spotřeba paliva úzce souvisí s pozoruhodně nízkým a v dané třídě špičkovým aerodynamickým odporem (Cd 0,25), k němuž přispěl komplexní soubor aerodynamických úprav.

Nová Toyota PHV staví na velmi dobré aerodynamice nejnovějšího modelu Prius, kterou vylepšuje o nižší střechu a zadní spoiler, větší plochu krytů ve spodní části karoserie, jiné ztvárnění rohů předních i zadních nárazníků v zájmu hladšího obtékání vzduchu, dvojité vyboulení skla pátých dveří a aerodynamické stabilizační lamely zabudované do zadních skupinových svítilen.

Nový Prius Plug-in Hybrid kromě toho používá clonu zabudovanou do spodní části masky chladiče, která se automaticky otevírá nebo zavírá tak, aby proudící vzduch podle potřeby ochlazoval motorový prostor, a aerodynamický odpor tak zůstával co nejnižší.

Pokud motor zvýšené chlazení nepotřebuje, clona masky chladiče zůstává zavřená, aby se chladný vzduch k motoru nepřiváděl a zkrátil se čas zahřívání motoru, což opět napomáhá ke snížení spotřeby paliva.

Kabina v duchu ikonického „technického designu s lidským charakterem“

Nová Toyota Prius Plug-in Hybrid využívá stejně koncipovanou přístrojovou desku jako nejnovější Prius. Čisté skladební uspořádání ve vrstvách staví na odsunutí ukazatelů pro řidiče a naopak bližším umístění displejů.

Novinkou Toyoty PHV je větší 8” obrazovka palubního infotainmentu s modernizovanou grafikou (modelové provedení 2016). Grafika určená výhradně pro model PHV se promítla i ve dvojici 4,2″ TFT displejů s informacemi pro řidiče. Přístrojový panel pro Prius Plug-in Hybrid můžeme rozpoznat i podle kvalitních prvků v saténově chromovém tónu na bílé základně panelu kolem voliče převodovky.

Nová Toyota PHV používá přední sedadla stejné konstrukce jako Prius, včetně vylepšených polštářů sedadel pro menší únavu na dlouhých cestách. Vzadu najdeme dvě sedadla oddělená středovou konzolou v zájmu co největšího prostoru pro pasažéry a kvality prostředí v kabině vozu.
Dno zavazadelníku je nyní o 160 mm výše kvůli zástavbě větší baterie plug-in hybridního pohonu. Objem zavazadlového prostoru tak nyní činí 360 litrů.

Vyspělé technologie pro nižší spotřebu

Je-li vozidlo zaparkováno (avšak není připojeno k dobíjecí zásuvce), fotovoltaické panely dobíjejí samostatnou solární baterii, která po úplném nabití dodává energii hlavní vysokonapěťové baterii vozidla. Za jízdy pak fotovoltaický systém slouží k nabíjení konvenční 12V baterie sloužící k napájení pomocných systémů, čímž se šetří kapacita hlavní vysokonapěťové baterie.

Dobíjení pomocí slunce může u nové Toyoty Prius Plug-in Hybrid prodloužit jízdní dosah v režimu EV až o 5 km denně, což odpovídá přibližně 1000 km jízdy čistě na elektřinu za rok.

V nabídce jízdních režimů se nyní objevuje i režim dobíjení baterie (Battery Charge), který využívá spalovací motor k výrobě elektřiny a dobíjení baterie v době, kdy se vůz pohybuje v režimu s hybridním pohonem.

Nová dvouzónová klimatizace, využívající tepelné čerpadlo s mechanizmem vhánění vzduchu, je vybavena inteligentním řízením S-Flow, které automaticky reguluje výdechy ventilace v kabině v závislosti na skutečném obsazení sedadel cestujícími, čímž zajišťuje potřebné pohodlí při současném snížení spotřeby energie.

Na nižším odběru mají podíl i světlomety s několika LED zdroji. Účinnost hybridního pohonu narůstá i díky nižší hmotnosti dané výklopnou zádí z materiálu CFRP (plast vyztužený uhlíkovými vlákny), zde v celosvětové premiéře mezi sériovými modely.

Nový Prius Plug-in Hybrid dále nabízí bezdrátové dobíjení telefonů, velký barevný displej s projekcí na přední sklo (HUD), nový jednoduchý inteligentní parkovací asistent (SIPA) a zdokonalený paket bezpečnostních prvků Toyota Safety Sense vč. dvou funkcí, které se u Toyoty PHV objevují poprvé: předkolizního bezpečnostního systému s rozpoznáváním chodců, resp. adaptivního tempomatu s podporou v celém rozsahu rychlostí, schopného podle potřeby vůz zcela zastavit.

Platforma TNGA pro přesnější a agilnější jízdní chování

Podvozek Toyoty Prius Plug-in Hybrid založený na koncepci TNGA je určující pro výborné jízdní kvality, u tohoto modelu klíčové, neboť oproti současnému modelu disponuje nižším těžištěm a zlepšila se i poloha řidiče za volantem. Vůz také nabízí přesnější a agilnější jízdní chování s menšími náklony karoserie.

Uvedené atributy modelu Prius Plug-in Hybrid vyplývají i z nové zadní nápravy s dvojitými lichoběžníky, díky které poklesly otřesy při přejezdu nerovností na pouhou třetinu úrovně vykazované modelem současné generace. Přepracováno bylo i zavěšení předních kol se vzpěrami McPherson v zájmu lepšího jízdního chování s přirozenější zpětnou vazbou.

Výrazně lepší dynamické schopnosti nového podvozku jdou ruku v ruce s agilnějším charakterem nového plně hybridního systému PHV. Nárůst výkonu soustavy EV o 83 % díky hybridní převodovce s duálním motorgenerátorem pak řidič vnímá jako agilnější odezvu při akceleraci.
A v neposlední řadě je zde tichý chod, související s vylepšenými parametry elektrického pohonu se zvláštním zaměřením na minimalizaci hluku, vibrací a projevů nekultivovanosti.

Optimální rozmístění akusticky pohltivých hmot a izolačního materiálu v místech vzniku hluku se podepsalo na jedinečně tichém prostředí v kabině vozu.

Čtěte také:
Toyota na autosalonu v Paříži:
1. TOYOTA GAZOO RACING – tovární závodní tým
2. Autosalon Paříž 2016 – Premiéra Toyota C-HR
3. PRIUS PLUG-IN HYBRID: Nové měřítko v otázkách spotřeby paliva
4. TOYOTA GT86 V MODELOVÉM PROVEDENÍ 2017
5. TOYOTA FCV PLUS: Přípravy na vodíkovou budoucnost