AUTOBOND GROUP a.s.
TOYOTA AUTOBOND GROUP a.s.

TOYOTA na autosalonu v Paříži 2016

Toyota představuje na pařížském autosalonu několik zásadních novinek:


Toyota na autosalonu v Paříži:
1. TOYOTA GAZOO RACING – tovární závodní tým
2. Autosalon Paříž 2016 – Premiéra Toyota C-HR
3. PRIUS PLUG-IN HYBRID: Nové měřítko v otázkách spotřeby paliva
4. TOYOTA GT86 V MODELOVÉM PROVEDENÍ 2017
5. TOYOTA FCV PLUS: Přípravy na vodíkovou budoucnost

Toyota GAZOO RACING – Návrat do WRC

Projekt „TOYOTA GAZOO Racing“ je ztělesněním snah Toyoty posouvat hranice ve výrobě stále lepších vozů, a to prostřednictvím aktivit ve světě motoristického sportu. Plán automobilky zní: „To, co se naučíme na samotných hranicích schopností, se pak snažíme přetavit ve výhody pro každodenní život motoristů.“

Toyota se v průběhu let zúčastnila široké škály motoristických podniků, včetně Formule 1, světového šampionátu vytrvalostních soutěží (WEC) a vytrvalostního závodu 24 hodin Nürburgringu. Tyto aktivity v rámci automobilky Toyota původně vykonávaly samostatné subjekty, jako např. „Toyota Racing“, „Lexus Racing“ a „GAZOO Racing“.

Konkrétně tým “GAZOO Racing” se v roce 2007 poprvé zúčastnil závodu 24 hodin Nürburgringu se dvěma ojetými Toyotami Altezza, za podpory týmu mechaniků složeného ze zaměstnanců různých oddělení automobilky Toyota a pod hlavičkou filozofie „cesty dávají dohromady lidi a lidé dávají dohromady automobily“.

To ve velké míře odpovídalo myšlenkám Kiichira Toyody, zakladatele automobilky Toyota, který již v roce 1952 říkal: „Motoristický sport není pouhou zábavou. Pro vývoj v automobilovém průmyslu je zcela klíčový. Podobně jako atleti testují své schopnosti podáváním nejlepších možných výkonů na Olympiádách, automobilky využívají závodění jako příležitost posouvat jízdní výkony až na samotné hranice možností a bojovat o převahu nad ostatními, čímž mohou objevovat nové cesty k vylepšení automobilových technologií.“

Na pozadí této filozofie se Toyota v dubnu 2015 vrátila ke kořenům a sjednotila své aktivity na poli motorsportu pod hlavičkou projektu „TOYOTA GAZOO Racing“, čímž motoristické aktivity de facto uznala klíčové pro výrobu stále lepších automobilů.

Technologie Toyoty se průběžně zlepšovaly i prostřednictvím účasti v nejrůznějších závodech a následně se odrazily ve zlepšeních sériově vyráběných vozů. V období mezi prvním závodem ve světovém šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC) v roce 2012 a ziskem mistrovského titulu WEC v roce 2014 nabyla Toyota cenné zkušenosti s mimořádně výkonným pohonem modelů TS030 a TS040 HYBRID kategorie LMP1, čímž se značně urychlil i vývoj technologie hybridního pohonu pro homologované modely Toyota, např. v otázce downsizingu nebo chlazení motoru.

Účastí v podnicích motoristického sportu si Toyota rozšířila své know-how i tím, že byla nucena opustit tzv. komfortní zónu. Díky takto nabytým zkušenostem dokázala posunout kupředu své schopnosti, což se projevilo v dalším zlepšování vlastních pracovníků.

V neposlední řadě pak Toyota prostřednictvím motoristického sportu přenáší radost z řízení na své zákazníky a fanoušky, s nimiž sdílí svůj zápal pro věc. S návratem Toyoty do světového rallyového šampionátu, naplánovaného již na sezónu 2017, vstupuje „TOYOTA GAZOO Racing“ do dalšího velmi náročného seriálu motoristických soutěží, v němž budou vozy opět čelit maximálnímu zatížení, opět v souladu s výchozí filozofií „stále lepších automobilů“.

EVROPSKÉ AKTIVITY TÝMU TOYOTA GAZOO RACING

Světový šampionát vytrvalostních soutěží FIA (WEC)

Součástí světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA jsou minimálně šestihodinové vytrvalostní závody v nejrůznějších lokalitách v Evropě, USA a Asii. Nejznámější z nich je bezpochyby 24 hodin Le Mans, jeden ze tří nejdůležitějších podniků motoristického sportu a nejvýznamnější akce vytrvalostních soutěží vůbec.

Toyota se tohoto podniku od své premiéry v roce 1985 zúčastnila celkem 18krát, přičemž v roce 2016 jí vítězství uniklo jen o vlásek. Jeden ze závodních monopostů TS050 HYBRID LMP1 přesvědčivě vedl až do posledních minut 24hodinového závodu, avšak když bylo vítězství doslova na dohled, musel kvůli technické závadě odstoupit. Útěchou bylo alespoň druhé místo sesterského vozu Toyota.

K tomu, aby tým v Le Mans uspěl, je potřeba mimořádná rychlost a spolehlivost. Z těchto důvodů se TOYOTA GAZOO Racing neúnavně věnuje zdokonalování svého hybridního pohonu pomocí stále propracovanějších technologií. Soustavu hybridního pohonu si Toyota vyvíjí vlastními silami, přičemž závodů se účastní i samotní členové vývojového týmu. Tým se tak skládá z pestré skupiny pracovníků různého věku a zkušeností, kde ale všichni mají společný cíl „vyrábět stále lepší automobily“.

Závod 24 hodin Nürburgringu

Na „nejtvrdší závod světa“ na proslulém okruhu Nürburgring se každoročně sjedou tovární i soukromé týmy z celého planety. Letos se tým TOYOTA GAZOO Racing zúčastnil tohoto podniku již podesáté, tentokráte s vozy Lexus RC, Lexus RC F a Toyota C-HR Racing.

Ze 158 nasazených vozů se Toyota C-HR Racing umístila celkově na 84. místě (ve své kategorii jako třetí). Model Lexus RC byl nucen odstoupit kvůli závadě hnacího ústrojí, avšak Lexus RC F dojel celkově na 24. místě a dokonce první ve své kategorii.

Závod 24 hodin Nürburgringu hraje významnou roli ve snahách Toyoty vychovávat stále lepší pracovníky formou aktivního zapojování mechaniků, konstruktérů a zkušebních jezdců z různých divizí sériově vyráběných vozů Toyota.
Cíl spojený s účastí Toyoty zůstává stále stejný jako před deseti lety: zapojovat se do náročných aktivit motoristického sportu a promítat takto získané poznatky do úsilí „vyrábět stále lepší automobily“.

Světový rallyový šampionát FIA (WRC)

Světový rallyový šampionát FIA zahrnuje strhující rychlé a nelítostné štvanice, pořádané na prakticky všech typech veřejných komunikací po celém světě. V rámci každého závodu je soutěžní jezdec nucen za plného zatížení bleskově posuzovat aktuální stav vozovky v dané lokalitě.
Vývoj rallyových speciálů pro světový šampionát však zdaleka nespočívá v teoretizování. Na základě praktických zkušeností a znalostí je nezbytné připravit takový vůz, který bude schopen jet na samotné hranici možností na cestách všeho druhu. Tým TOYOTA GAZOO Racing se proto rozhodl pro účast v soutěžích WRC, a to počínaje sezónou 2017.

V rámci projektu pod vedením Tommiho Mäkinena je již téměř hotový závodní vůz Yaris WRC. Tým se skládá z mimořádně oddaných specialistů s ohromným zapálením pro rallyové závody. „Chcete-li vytvořit vítězný vůz, je nejdůležitější mít tým lidí sdílejících stejný cíl. Lidí, pro které je jejich práce koníčkem,“ vysvětluje Mäkinen a dodává: „Chceme světu představit tým, který se sešel v duchu filozofie ‘Miluji auta!’ automobilky Toyota, a který bude pilně pracovat na splnění cílů, které jsme si předsevzali.“

Rozhovor s Koeim Sagou, hlavním manažerem a technickým ředitelem projektu TOYOTA GAZOO Racing, a Shigekim Tomoyamou, zástupcem hlavního manažera a marketingovým ředitelem projektu TOYOTA GAZOO Racing.

Jaký je cíl projektu TOYOTA GAZOO Racing?
Koei Saga: Cíle projektu TOYOTA GAZOO Racing jsou poměrně přímočaré a týkají se základní otázky ohledně naší účasti v motorsportu. Zakladatel naší automobilky Kiichiro Toyoda nám zanechal písemnou zprávu, v níž stálo, že „motoristický sport je klíčový pro vývoj automobilů i celý automobilový průmysl jako takový“. Když se nad touto zásadou zamyslíme, je zřejmé, že motorsport je velmi důležitý a vždy zcela nezbytný. Není to něco, čemu se začnete věnovat v dobách prosperity, ale poté to opustíte, když se nedaří. Proto jsme se v loňském roce rozhodli vrátit se k této základní myšlence a sjednotili jsme všechny aktivity automobilky Toyota na poli motoristického sportu pod projekt „TOYOTA GAZOO Racing“, čímž jsme deklarovali, že smyslem motorsportu z pohledu Toyoty je výroba stále lepších automobilů. Rovněž jsme založili podnik „TOYOTA GAZOO Racing Factory“, jenž zahrnuje veškeré funkce spojené s marketingem v oblasti motorsportu, vývojem vozů a technickou podporou v této oblasti, namísto několika samostatných divizí, které se těmto tématům věnovaly v minulosti. Tímto způsobem opět stavíme motoristický sport do středu dění s cílem vyvíjet lepší technologie, rozvíjet naše lidi a oslovit co nejvíce našich fanoušků po celém světě.

Jakou roli hrál podnik 24 hodin Nürburgringu ve vývoji projektu TOYOTA GAZOO Racing?
Shigeki Tomoyama: Závod 24 hodin Nürburgringu stál u samotného zrodu GAZOO Racing. V roce 2007 jsme se podniku na Nürburgringu poprvé zúčastnili pod hlavičkou GAZOO Racing. Nebylo to lehké, protože tým nebyl v Evropě příliš známý a měli jsme velmi malý rozpočet. Začali jsme se dvěma ojetými vozy Altezza (japonská verze modelu Lexus IS). Do závodu se zapojili dobrovolníci a veškeré úpravy vozů prováděli naši vlastní zaměstnanci. Dokonce i polovinu jezdecké sestavy tvořili naši vlastní zaměstnanci, včetně samotného prezidenta Akia Toyody, který dodnes tento projekt plně podporuje. Od té doby každoročně bereme naše mladé talentované konstruktéry a mechaniky z nejrůznějších divizí výzkumu a vývoje a zapojujeme je do našeho týmu na 24 hodin Nürburgringu. Na konci roku se tito pracovníci vracejí do svých původních divizí s novými zkušenostmi a znalostmi, které získali v rámci vývoje závodního speciálu na danou sezónu i závodů samotných. O tyto zkušenosti se následně dělí s kolegy ve snaze vyrábět stále lepší sériové automobily.

Co máte na mysli, když mluvíte o stále lepších automobilech?
Koei Saga: Osobně jsem přesvědčen o tom, že Toyota již dnes vyrábí velmi dobrá auta. Avšak naším cílem a záměrem je neustále naše automobily zlepšovat. To znamená lepší technologie, vyšší funkčnost a takové schopnosti, díky kterým jsou automobily uživatelsky přívětivější, přinášejí vyšší potěšení za volantem a jsou bezpečnější. Současně však musíme celosvětově splňovat celou řadu přísných omezení ohledně ochrany životního prostředí. Například mým osobním snem je to, abychom nabízeli běžné hybridní vozy přinášející pohodlí při každodenním používání, ale současně tyto vozy byly stejně atraktivní i při jízdě na okruhu.

V rámci společnosti Toyota Motor Corporation máte oba i další pracovní role, pan Saga jako vedoucí Skupiny hnacích ústrojí a pan Tomoyama jako prezident

Skupiny pro konektivitu. Jak to souvisí s vašimi rolemi ve světě motorsportu?
Koei Saga: Kdysi jsem pracoval jako konstruktér motorů, přičemž poslední motor, na jehož návrhu jsem se podílel, byl Century V12. Věřím, že naše aktivity ve WEC jsou pro naši společnost prospěšné. Šampionát WEC požaduje účast hybridních vozů, přičemž my jsme lídrem hybridního pohonu na celém trhu, takže je naše účast přirozená. Do budoucna se musíme na tomto poli ještě zlepšit, abychom vylepšováním platformy pro WEC vytvářeli ještě lepší automobily s hybridním pohonem.

Shigeki Tomoyama: Závodní vozy jsou již připojeny prostřednictvím systémů velmi podrobné telematiky, avšak informační technologie a internet společně s konektivitou představují důležité technologie, které musíme do našich budoucích vozů implementovat. Automobily musejí být bezpečné a uživatelsky přívětivé, zejména s ohledem na stále starší populaci. Avšak my nechceme vyrábět nudné vozy okořeněné těmito IT vymoženostmi. Klíčovým příslibem, který chceme všem našim zákazníkům nabídnout, je „potěšení za volantem“. Snažíme se najít cesty k tomu, aby technologie pomohly zvýšit emoce z jízdy a současně i bezpečnost automobilů a jejich uživatelskou přívětivost. V tomto ohledu nám pomáhají i zkušenosti získané v motoristickém sportu.

Co znamená úspěch z pohledu TOYOTA GAZOO Racing?
Koei Saga: Máme řadu krátkodobých cílů, například vítězství v závodu 24 hodin Le Mans nebo zisk dalšího mistrovského titulu v seriálu WRC. Avšak neméně důležité je i promítnutí ducha GAZOO do všeho, čemu se věnujeme. Chceme věci posouvat krok za krokem a dosáhnout dílčích úspěchů, ale nemáme žádný konečný cíl, protože tyto snahy jednoduše nikdy neskončí.

VÝZNAM POJMU GAZOO

Pojem „GAZOO“ dnes odkazuje na výraz „Garáž“, tedy víceméně důvěrný prostor, kde se lidé společně snaží zlepšovat i ty nejmenší detaily s cílem nabízet stále lepší vozy a služby pro všechny zákazníky, v každé garáži. Název jako takový zhmotňuje ducha, na němž projekt TOYOTA GAZOO Racing staví.

Samotný název vznikl bezmála před dvaceti lety, kdy spatřily světlo světa webové stránky GAZOO.com, na nichž byly k dispozici fotografie skladových vozů jednotlivých prodejců. Označení „GAZOO“ bylo odvozeno od japonského slova „gazō“, což znamená obrázek nebo fotografie. Využívání obrazového materiálu na webu je dnes naprosto běžné, ale v době uvedení, tedy v polovině devadesátých let minulého století, to bylo pro japonský automobilový průmysl revoluční, neboť internetové technologie byly teprve v začátcích.
Webové stránky GAZOO.com nabízely zákazníkům široký sortiment výrobků s možností vyhledávat si nejvýhodnější nabídky, což stálo i u zrodu filozofie poskytovat zákazníkům Toyoty stále lepší automobily.