AUTOBOND GROUP a.s.
TOYOTA AUTOBOND GROUP a.s.

Toyota uvolnila 5680 patentů – co za tím stojí?

Automobilka Toyota umí dokonale překvapit. Nejen své věrné zákazníky neustálými inovacemi a nabídkou špičkových automobilů, ale také svou konkurenci.

S čím se ukázala tentokrát? Japonská automobilka Toyota uvolnila 5680 svých unikátních patentů, aby své vizionářské myšlenky co nejvíce rozšířila do povědomí ostatních výrobců vozidel. Co tím sleduje? Rádi vás zasvětíme.

Toyota v tomto kroku není debutant. V červnu 2014 s tímto veskrze odvážným krokem přišel i spoluzakladatel automobilky Tesla a to s prozaického důvodu. Tvrdil, že konkurenty jejich vozu nejsou elektromobily, ale vozy se spalovacími motory. Jeho ústřední myšlenkou bylo tuto dostupnou a rozvíjející se platformu nabídnout i ostatním s cílem redukovat počet vozidel, závislých na benzínu a naftě.

Toyota jde stejným směrem. Chce své technologie co nejrychleji rozšířit a přesvědčit ostatní výrobce vozidel, že palivové články jsou tou správnou cestou, kudy se ubírat.

Toyota Mirai

první vlaštovka - Toyota Mirai na vodíkový pohon

Automobilka Toyot již v červnu 2014 veřejně prohlásila, že nefandí elektromobilům na baterie a věří pohonu na palivové články. Koneckonců, na vývoj hybridních vozidel je Toyota specialista a do svých technologií investovala nemalé peníze. Vývoj skutečně průkopnickcýh palivových článků si však žádá investice, o které se chce Toyota s ostatními „podělit“. Prvním krokem je zrychlení vybudování sítě čerpacích stanic na alternativní paliva, zejména vodík.

První vlaštovky v podobě sériové výroby vozů s palivovými články by měly brázdit silnice již v letech 2015 až 2020 a to si vyžaduje společné úsilí především jednotlivých výrobců vozů, vlád jednotlivých zemí a v neposlední řadě také poskytovatelů zdrojů energie / paliva.

Uvolněné patenty představují obrovskou pomoc a zrychlení celého procesu vývoje. 5680 patentů je slušné číslo. Téměř 2000 z nich se týká právě palivových článků, 290 souvisí s nádržemi na vodík, 3350 patentů spojuje software pro ovládání palivových článků a 70 patentů se zaměřuje na samotnou výrobu a distribuci vodíku ve vozidle.

Prozatím budou patenty uvolněny pro automobilky a společnosti, vyrábějící a dodávající vodík. Následně plánuje Toyota využít tyto technologie pro autobusy, průmyslové stroje a kamkoliv, kde si jen vzpomenete.

Nyní zbývá jen doufat, jak velký ohlas a důsledky bude mít tento odvážný krok nejen pro samotnou Toyotu, ale hlavně pro celý automobilový průmysl a naši stále ještě zelenou planetu. Ekologický aspekt je zde zcela zřejmý.