AUTOBOND GROUP a.s.
TOYOTA AUTOBOND GROUP a.s.

Toyota v Ženevě 2016 – Crossover Toyota C-HR je tady

Model C-HR, který má světovou premiéru na ženevském autosalonu 2016, představuje vstup automobilky Toyota do kategorie crossoverů. Model vyčnívá nejen mezi ostatními modely této značky, ale i v celém segmentu. Je ztělesněním touhy Akia Toyody po větší stylistické svobodě a tvůrčích konstrukčních postupech, aby byly vozy atraktivnější a měly zábavné jízdní vlastnosti.

TOYOTA C-HR svým jedinečným charakterem potvrzuje vysokou flexibilitu nové globální architektury TNGA (Toyota New Global Architecture), díky které specialisté ve třech klíčových oblastech (design, hnací řetězec a jízdní dynamika) mohou nabídnout nové produkty ve stále důležitějším segmentu crossoverů.

Model Toyota C-HR se díky tomu mohl přiblížit rysům konceptů, ze kterých vychází a které přilákaly tolik pozornosti návštěvníků na autosalonech v Paříži (2014) a ve Frankfurtu (2015). Jeho elegantní křivky evokují vzhled kupé a dokládají snahu designerů o stylistické ztvárnění, které vyčnívá z celé modelové řady automobilky Toyota a současně nastoluje nový směr v rámci středně velkých crossoverů.


Toyota C-HR přináší inovace i do svého segmentu. Tou hlavní je nabídka hybridního hnacího ústrojí. Model C-HR pohání nejmodernější hybridní soustava Toyota s agregátem 1,8 litru. Díky ní vůz nabízí zábavu za volantem při řízení ve městě a to při spotřebě na úrovni, která byla dříve v segmentu crossoverů nemyslitelná.

Díky pečlivému odladění nejnovější podvozkové platformy s nízkým těžištěm se podařilo dosáhnout takové přesnosti a ovladatelnosti C-HR, že tento vůz vykazuje jízdní chování moderního hatchbacku nižší střední třídy, přesně v souladu s vizí hlavního konstruktéra Hirojukiho Koby, kterou je „Odezva, lineární charakter a harmonie“. Toyota C-HR by měla hladce a rychle zdolávat zatáčky s příkladnou kontrolou pohybů karoserie a harmonickou zpětnou vazbou od řízení. Vůz tak slibuje zábavu nejen při proplouvání hustou městskou dopravou, ale i na okreskách s jakýmkoli povrchem, a to způsobem, který v rámci crossoverů překonává dnešní zažité standardy.

Vyčnívat z řady

Vývojáři si uvědomovali, jak silná konkurence v segmentu crossoverů v současnosti panuje. Z toho důvodu se již od počátku zaměřili na jasný a jedinečný image vozu z pohledu potenciálního zákazníka. Zákazníka, který se řídí především svými emocemi. Takového, který chce vyčnívat z řady, chce být prvním, který poznává nové zážitky nebo produkty. Je pro něho důležitější vzhled a image, spíše než prvoplánová praktičnost, a svůj vůz vnímá jako součást své osobnosti. Kupuje pouze kvalitní věci a dokáže si vychutnat energickou sportovní jízdu. A jelikož žije ve městě, jeho vůz se musí snadno proplést městem i v dopravních špičkách.

Design Toyoty C-HR vychází vstříc vkusu a požadavkům cílové skupiny zákazníků. Vůz tak přináší výrazné stylistické ztvárnění, které do segmentu crossoverů vrací znovu nalezenou dynamiku a smyslnost. Sériový vůz se s pozoruhodnou věrností drží vývojové studie poprvé představené v roce 2014 na autosalonu v Paříži, kde sklidila úspěch a značnou pozitivní odezvu.

Upravená konstrukce C-HR staví na výrazných spodních partiích a vyšší světlé výšce v kombinaci s elegantním profilem kabiny, evokujícím tvary kupé. Karoserie se přidržuje kompozice s motivem diamantu, včetně nápadných blatníků vyčnívajících v rozích vozu s cílem poukázat na pevnost a odolnost tohoto nového crossoveru.

Při pohledu na C-HR z kteréhokoli úhlu nás zaujme dokonalá rovnováha mezi přesností a smyslností díky povrchům tvarovaným jako plošky vybroušeného drahokamu v kombinaci s hladkými partiemi a elegantně začleněnými detaily.

Přední partie jsou další variantou stylistického ztvárnění Under Priority a designového jazyka Keen Look automobilky Toyota. Štíhlá horní část masky chladiče přechází z loga Toyota do elegantních, ale současně i dravých sdružených světlometů v samotných rozích nárazníku, dokonale obepínajících rohové partie na přídi vozu. Sdružené světlomety s LED zdroji a světlovodnými trubicemi disponují funkcí sekvenční aktivace směrovek, čímž C-HR získalo vlastní jedinečný optický podpis.

Na široce rozkročeném a vizuálně stabilním postoji C-HR má podíl výrazně tvarovaný nárazník, hladce navazující na blatníky vozu, stejně tak jako lichoběžníková koncepce spodní části masky chladiče.

Štíhlá karoserie evokuje rychlost díky ztvárnění černých komponentů prahů dveří přizvednutých směrem k předním i zadním kolům, anebo křivce, jež hladce přechází z předních blatníků na zadní. Ztvárnění C-HR ve stylu kupé je ještě zdůrazněno skrytými madly zadních dveří, které našly místo v zadních C-sloupcích, resp. výrazně aerodynamickou linií střechy, přecházející do velkého a mimořádně štíhlého zadního spoileru.

Do výrazně se zužující kabiny jsou začleněny zadní dveře a zavazadlový prostor na zádi. To kontrastuje s nápadně vytaženými blatníky, které novému crossoveru propůjčují široký a mimořádně rozhodný postoj. Markantní koncové svítilny, hrdě vyčnívající ze zužující se karoserie, mohou obsahovat LED zdroje, díky nimž C-HR při pohledu zezadu získává neméně expresivní optickou signaturu.

Stylistické ztvárnění vozu je výsledkem globální spolupráce vývojových center designu na třech kontinentech pod vedením hlavního designera projektu Kazuhika Isawy z centrály společnosti. Původní návrh exteriéru pochází z kalifornského designového studia Calty.

Agilní a současně hospodárné pohony

Pod kapotou Toyota C-HR uvidíme motory, které díky své koncepci zaručí pohotové jízdní chování, které zákazníci od tohoto vozu očekávají. To se plně odráží za volantem hybridního provedení, jehož typická charakteristika zaručuje mimořádně hladkou jízdu. Model C-HR, vybavený nejnovější generací hybridního ústrojí, vykazuje emise CO2 na úrovni pod 90 g/km, v tomto segmentu bezkonkurenční.

Nový hybridní pohon o celkovém výkonu 122 koní je hospodárnější, lehčí a dynamičtější než dříve používaná soustava. Zevrubné konstrukční změny spalovacího motoru přinesly termodynamickou účinnost na úrovni 40 procent, což je celosvětově nejlepší výsledek mezi zážehovými jednotkami. Další součásti hybridní soustavy pohonu jsou menší a lehčí. Současně došlo k optimalizaci jejich uspořádání, což opět přispělo k posunutí těžiště celého vozidla blíže k zemi.

Toyota C-HR může být poháněna i novou zážehovou jednotkou 1,2 litru s přeplňováním o výkonu 85 kW (115 k), která se poprvé představila v modelu Auris. Zákazníci mohou volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou, nebo bezestupňovým automatickým ústrojím CVT, při jehož vývoji byla zohledněna očekávání evropských zákazníků co do odezvy a přímé zpětné vazby typické pro manuální nebo automatické ústrojí. Variátorová převodovka CVT se nabízí pro verze s pohonem předních nebo všech kol.

Na některých trzích se bude nabízet provedení s motorem 2,0 litru ve spojení výhradně s ústrojím CVT.

Dynamika crossoveru

Návrhu a vývoji podvozku Toyoty C-HR se plně věnoval hlavní konstruktér Hirojuki Koba, jenž je sám vášnivým řidičem. Na počátku projektu absolvoval tisíce kilometrů na silnicích celé Evropy, nejen aby porozuměl nárokům evropské silniční sítě, ale také se seznámil s tím, jak evropští řidiči vlastně jezdí.

„Například jsem zaznamenal, že Evropané vyznávají mnohem plynulejší styl jízdy, který vychází z pozornějšího sledování okolní dopravy,“ komentuje Hirojuki Koba a pokračuje: „Vyhýbají se překážkám jednoduše tím, že upraví svoji jízdní dráhu a rychlost, přičemž se s ohledem na hospodárný jízdní styl snaží vůbec nezastavovat. Jinde ve světě řidiči často dávají přednost tomu, že zastaví. To nás motivovalo k tomu, abychom se společně s naším evropským týmem zaměřili na vysokou přesnost řízení, a to ve všech aspektech tohoto vozidla. Naším přáním bylo, aby jízdní schopnosti vozu odpovídaly dobrým hatchbackům nižší střední třídy.“

Nová podvozková platforma vycházející z architektury TNGA s nízkým těžištěm a víceprvkovým zavěšením zadních kol zaručila, že všechny aspekty podvozku budou navrženy tak, aby se docílilo okamžitých a přirozených reakcí vozu na řidičovy pokyny. Hlavní konstruktér Hirojuki Koba se osobně zapojil do všech klíčových hodnocení a rozhodnutí týkajících se dynamiky, aby jeho vize „Odezva, lineární charakter a harmonie“ došla naplnění.

Především soustava řízení byla navržena tak, aby vykazovala dokonale lineární charakter, což společně s optimálním potlačením náklonů vozidla propůjčuje Toyotě C-HR v kategorii crossoverů pozoruhodně vysokou přesnost řízení. Pozitivní vliv na pohodlí mají i opatření potlačující nežádoucí pohyby karoserie, které jsou patrné zejména u vozů s vyšší stavbou. Vůz zůstává vyrovnaný a přesný i na evropských cestách (mnohdy dosti rozbitých), což nemalou měrou přispívá k jistotě a zábavě za volantem.

Vyspělá bezpečnostní výbava již v základu
Toyota C-HR, v souladu se strategií automobilky Toyota zpřístupňovat vyspělou bezpečnostní výbavu všem zákazníkům, bude používat technologie, které jsou často vyhrazeny pouze vozům vyšších tříd. Systém Toyota Safety Sense, který najdeme již v základní výbavě C-HR, zahrnuje přednárazový bezpečnostní systém (PCS), systém pro hlídání jízdních pruhů (LDA), systém rozpoznávání dopravních značek (RSA), automatická dálková světla, funkci pro rozpoznávání chodců a adaptivní tempomat.

Výroba

Toyota C-HR se bude vyrábět v závodu TMMT (Toyota Motor Manufacturing, Turkey) v tureckém městě Sakarya. V Turecku se tak vůbec poprvé bude vyrábět hybridní model v rámci projektu výrobních a prodejních aktivit společnosti Toyota Motor Europe na širším evropském území.

TMMT se tak stane třetím závodem TME produkujícím hybridní automobily na území Evropy. Připojí se k závodu Toyota Motor Manufacturing UK v britském Burnastonu v hrabství Derbyshire (modely Auris Hybrid a Auris Touring Sport Hybrid), resp. Toyota Motor Manufacturing France (model Yaris Hybrid). Hybridní ústrojí se bude produkovat v motorárně Deeside (Wales) společnosti Toyota Motor Manufacturing UK.