AUTOBOND GROUP a.s.
TOYOTA AUTOBOND GROUP a.s.

Tým TOYOTA GAZOO RACING přišel o vítězství v Le Mans 2016 v posledních minutách závodu

Tým Toyota GAZOO Racing si v 84. ročníku soutěže 24 hodin Le Mans vybojoval druhé místo, avšak o vítězství jej připravil pouze krutý zvrat osudu v posledních minutách tohoto závodu.

Oba vozy TS050 Hybrid se střídaly v čele během napínavé bitvy s vozem Porsche č. 2. Vůz Toyota č. 5 s jezdeckou posádkou ve složení Anthony Davidson, Sébastien Buemi a Kazuki Nakadžima již směřoval k vítězství, které zhatilo neuvěřitelné drama v samotném závěru závodu. Když seděl za volantem Kazuki, vůz nečekaně v předposledním kole ztratil výkon. I přes houževnaté úsilí vrátit věci do normálu vůz pouze „proskákal“ celé kolo a nakonec se zastavil v cílové rovince. Přestože se podařilo vůz znovu nastartovat, posledním kolem Nakajima nedokázal projet dostatečně rychle, a nemohl proto být klasifikován.

Vůz č. 6 s posádkou Stéphane Sarrazin, Mike Conway a Kamui Kobajaši podstatnou část závodu absolvoval na samotném čele, avšak v pozdější fázi rovněž řešil technické problémy, a nakonec tak dojel na druhém místě za vítězným vozem Porsche.

Pro Toyotu se tak v rámci jejího 18. startu na Le Mans od první účasti v roce 1985 jedná o celkově šesté umístění na stupních vítězů a pátý dojezd na druhém místě.

V tomto závodu jsme byli svědky jednoho z nejtěsnějších soubojů v celé historii Le Mans, kdy tři vozy intenzivně soupeřily o první místo po celých 24 hodin.

Model TS050 Hybrid, zcela nový vůz pro sezónu 2016, vybavený výkonným přeplňovaným motorem 2,4 litru, hybridní výkonovou posilou o kapacitě 8 MJ a přepracovaným podvozkem, do závodu nenastupoval jako favorit, avšak prokázal svůj potenciál tím, jak udával tempo po celou dobu tohoto podniku.

Nižší spotřeba paliva vozu TS050 Hybrid dovolovala pilotům absolvovat vždy 14 kol v rámci jednoho stintu, zatímco soupeři byli nuceni navštěvovat boxy o kolo dříve. Tým tak dokázal snížit celkový počet nutných zastávek v boxech, což přispělo k fascinující bitvě o vítězství.

TS050 Hybrid ještě před závěrečným dramatem zaznamenal několik drobnějších potíží. Vůz č. 5 byl v počátcích závodu nucen k neplánované zastávce v boxech kvůli silným vibracím kola, zatímco vůz č. 6 ztratil 30 sekund kvůli opravě menšího poškození karoserie po kontaktu s vozem jedoucím o kolo pozadu.

Po 20 hodinách nemilosrdné bitvy uvedenou trojici vozů od sebe dělilo necelých 30 sekund, avšak vůz č. 6 následně z boje o druhé místo vypadl kvůli opravě karoserie, která si vyžádala devítiminutovou zastávku v garáži. Nicméně i tak pokračoval v závodu na třetí pozici s výrazným náskokem před dalším vozem v pořadí.

Tým nepolevoval a s vozem č. 5 dokázal úspěšně unikal svému soupeři až do nervy drásajícího finále. Závod se zdánlivě vyvíjel ve prospěch Toyoty, avšak poté se 260 tisíc ohromených diváků stalo svědky jednoho z nejdramatičtějších finále v celé historii závodu Le Mans.

Tým nyní bude analyzovat příčiny problémů, a to již v rámci příprav na 24 hodin Le Mans 2017, které okamžitě zahájil.

Tošio Sato, prezident závodního týmu: „Jsem nesmírně hrdý na úsilí celého našeho týmu, nejen to dnešní, ale již od loňského závodu Le Mans. Děkujeme týmům v Higashi-Fuji a Kolíně nad Rýnem, stejně tak jako našim partnerům z Orecy. Je pozoruhodné, jak jsme dokázali zareagovat na bolestivé zklamání z roku 2015 a vyvinout zbrusu nový podvozek a pohon v tak krátkém čase. Výkony vozu TS050 Hybrid byly velmi dobré. Pracovali jsme jako jeden tým a absolvovali úžasný závod 24 hodin Le Mans. Nemám slov, abych popsal naše dnešní emoce. Je to jednoduše srdcervoucí, ale vrátíme se ještě silnější a ještě odhodlanější zvítězit.“

TS050 HYBRID, vůz č. 5

(Anthony Davidson, Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima)
Závod: Neklasifikován, 384 kol, 28 zastávek v boxech.
Nejrychlejší kolo: 3 min 22,495 s
Pozice na startovním roštu: 4. místo

Anthony Davidson: „Bylo to neuvěřitelné zakončení takto těžkého závodu. Způsob, jakým to skončilo, byste ve scénáři nikdy nevymysleli. Nikdo by nevěřil filmu, pokud by skončil právě takto. Takže reálně si to prožít je zkušenost, která se jen těžko přijímá, ale posílí nás to a vrátíme se zpět.“

Sébastien Buemi: „Jen těžko hledám slova pro to, k čemu dnes došlo. Závod jsme měli pod kontrolou a byli blízko k vítězství, po kterém všichni toužíme. Je to největší závod celého roku, a tak je o to těžší tento výsledek přijmout. Je to zklamání pro celý tým. Velmi dobře jsme se připravili a měli vůz schopný zvítězit. Takže již hledíme k příštímu roku, kdy bude náš cíl jasný.

Kazuki Nakadžima: „Především děkuji všem členům týmu. Vše jsme udělali správně. Vůz jel skvěle. V závěru bylo těžké jet s vozem Porsche č. 2 za zády s odstupem pouhých 30 sekund, ale měli jsme tempo a zvládali to velmi dobře. Chyběla pouze dvě kola a je škoda, že jsme nedosáhli na vítězství. Tým si zasloužil zvítězit. Když jsem jel poslední kolo před odmávnutím šachovnicovým praporkem, všichni maršálové a fanoušci byli vůči mně skutečně laskaví, což bylo velice emotivní. Chtěl bych vám za to poděkovat. Vrátíme se silnější a vybojujme si tu trofej.

TS050 HYBRID, vůz č. 6

(Stéphane Sarrazin, Mike Conway, Kamui Kobajaši)
Závod: 2. místo (+3 kola), 381 kol, 28 zastávek v boxech.
Nejrychlejší kolo: 3 min 21,445 s
Pozice na startovním roštu: 3. místo

Stéphane Sarrazin: „Bylo to překvapivé. Ztratit vedení na samotném konci bylo zkrátka neuvěřitelné. To se nestává ani v těch nejhorších nočních můrách. Tým odvedl skvělou práci. Vůz č. 6 byl rychlý a bojoval o vedení celých 20 hodin. Ukázali jsme, že máme silný vůz s dobrým tempem a silným týmem. Ale je neuvěřitelné, že to skončilo právě takto.

Mike Conway: „Mám smíšené pocity. Druhé místo je OK, ale všichni jsme zničeni kvůli vozu č. 5. Odjeli skvělý závod a měli jej pod kontrolou. Bylo vidět, jak je to všechny rozrušilo. Ohromně s nimi soucítím. Bojovali jsme po celý závod v čele, takže z pohledu výkonu vozů to byl dobrý závod. Je dobré mít jeden vůz na stupních vítězů, ale chtěli jsme více.“

Kamui Kobajaši: „Naše druhé místo není bohužel tím, co jsme chtěli. Jsme zde proto, abychom zvítězili, takže úplně šťastný nejsem. Ukázali jsme, že vůz má dobrý potenciál a náš vůz také absolvoval nejrychlejší kolo celého závodu. Opravdu soucítím s vozem č. 5, celou posádkou, piloty a inženýry. Odjeli opravdu skvělý závod. Probojovali se těžkými fázemi a zasloužili si zvítězit.

Akio Toyoda, Prezident společnosti Toyota Motor Corporation: „Z hloubi svého srdce děkuji všem, kteří nám vyjádřili svoji neuvěřitelnou podporu v průběhu letošního závodu 24 hodin Le Mans. V týmu Toyota GAZOO Racing jsme byli nesmírně odhodláni přerušit naši sérii porážek na Le Mans a tvrdě bojovat, abychom si vynahradili nešťastné výsledky z minulosti. Všichni mechanici, inženýři, piloti, dodavatelé i všichni ostatní členové týmu složili neuvěřitelné oběti a dokázali se stále zlepšovat, abychom na letošní závod Le Mans postavili ještě lepší vůz. Právě když se naše sny začaly naplňovat, vypálili jsme si ten okamžik do paměti, dokonce i když se před našimi zraky udála tak srdcervoucí situace. Vozy Toyota jsou nyní tak rychlé a silné. Ale vozy Porsche dokázaly být rychlejší a ještě silnější. Po celých 24 hodin závodu – a vlastně celých 30 hodin včetně kvalifikace – není rozhodně jednoduché jet stále rychleji a výkonněji než všichni ostatní na trati Le Mans. Když přemýšlím o tom, jaké musejí být pocity každého z týmu… nemluvě o všech, kteří nás podporovali… Upřímně řečeno nevím, co říci. Nemohu nalézt ta správná slova. Tým Toyota GAZOO Racing je touto prohrou posílen. Pokaždé, když bojujeme, dobře známe pachuť možné prohry. Zakusili jsme opravdovou hořkost porážky, a tak se vrátíme i v příštím roce do arény světového šampionátu vytrvalostních soutěží a budeme pokračovat v bitvě, kterou je 24 hodin Le Mans. Kvůli našemu úsilí vyrábět stále lepší automobily. Proto se určitě vrátíme zpět na trať Le Mans. Chtěl bych vyjádřit svůj vděk všem vozům a pilotům, kteří s námi bok po boku bojovali na trati Le Mans; zejména týmům Porsche a Audi. Příští rok se vrátíme, znovuzrozeni a připraveni vás všechny pokořit se vší vervou. Příští rok se tedy na trati připravte na posílenou Toyotu, která letos ztratila. Bitva není u konce!

O účasti týmu TOYOTA GAZOO Racing ve světovém šampionátu vytrvalostních soutěží (WEC):
Světového šampionátu vytrvalostních soutěží WEC se TOYOTA poprvé zúčastnila v roce 1983, kdy zahájila své dlouholeté aktivní angažmá ve vytrvalostních soutěžích. Od roku 1985 byly vozy TOYOTA nasazeny již v 17 závodech 24 hodin Le Mans, přičemž nejlepším umístěním bylo druhé místo ve čtyřech různých ročnících (1992, 1994, 1999 a 2013). V roce 2012 vstoupila TOYOTA do obnoveného světového šampionátu vytrvalostních soutěží WEC, kdy využila odborných zkušeností technického střediska TOYOTA Higashi-Fuji (zajišťuje vývoj hybridního hnacího ústrojí) s podporou společnosti TOYOTA Motorsport GmbH a jejího zázemí pro vývoj podvozku. Domovskou základnou multinárodního týmu je německý Kolín nad Rýnem, kde působí i konstruktéři z oddělení motorsportu a hybridních pohonů automobilky TOYOTA, kteří nové technologie a know-how následně uplatňují při vývoji sériově vyráběných modelů. Od roku 2012 získala TOYOTA celkem devět prvních startovních pozic a dokázala zvítězit v osmi závodech a vybojovala celkem 23 pódiových umístění. V roce 2014 tento tým získal mistrovský titul pro závodní jezdce i pohár konstruktérů s vozem TS040 HYBRID a o rok později TOYOTA oslavila 30 let od své první účasti na Le Mans. Společnost TOYOTA Motorsport GmbH spojuje působení v projektu WEC se svými dalšími aktivitami, jako jsou např. dodávky motorů pro světový rallyový šampionát v rámci návratu týmu TOYOTA do této kategorie, plánovaného na rok 2017, anebo zajišťování konstrukčních služeb a dalších aktivit soukromým zájemcům působícím v motorsportu.

Čtěte také:
Tým TOYOTA GAZOO RACING se připravuje na závod v Mexiku
Tým TOYOTA GAZOO RACING bude do závodu v Le Mans startovat z druhé řady
TS050 Hybrid: Nový vůz pro tým TOYOTA GAZOO Racing